|
|||||||||||||||||||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Elektrokluzák
Profily ploch a vrtulí
16th EAC
Co s leteckým modelářstvím
Slovník pojmů
Knihy
AL na DVD
|
Profily nosných a ocasních ploch, listů vrtulí a rotorů
Co je to profil? Profil je uzavřená rovinná křivka vzniklá řezem nosné či ocasní plochy a také listem vrtule nebo rotoru (a rovněž lopatkou rotačního stroje) v rovině kolmé na jejich podélnou osu. Navrhnout vhodný tvar profilu znamená vytvořit takovou uzavřenou křivku, která by mohla pomoci tvarovat povrchy křídla k dosažení požadovaných aerodynamických výkonů a vlastností. Největší důležitost je při tom kladena na dosažení co největšího poměru vztlaku ku odporu - to je tzv. aerodynamická jemnost profilu. Za velmi dobré profily jsou považovány ty, jejichž hodnoty aerodynamických jemností jsou nad hodnotou 150. Pak následuje požadavek dosahování co nejvyššího vztlaku s vhodnými průběhy momentů. V průběhu cca 100 let byly zaváděny mnohé metody navrhování profilů. Například metoda singularit obcházející potíže se snahami rozšířit původní teorie profilů stavěné na konformních transformacích( např. Rus Žukovskij). Tyto obsáhlé práce, zaměstnávající tisíce lidí v aerodynamických laboratořích na celém světě, byly postupně doplňovány metodami experimentálního a teoretického zkoumání vlastností mezné vrstvy, kde se projevují hlavně účinky třecích sil a vytvořily současný základ navrhování profilů pro jejich rozsáhlé používání v letectví a strojního inženýrství točivých strojů(ventilátory, dmychadla, turbiny, kompresory atd).
Mnozí konstruktéři letadel se snažili využít poznatků z ptačích křídel. Kopírovali proto jejich tvary i tvary profilů. Bylo to určitě podnětné, i když se tvary křídel mrtvých ptáků i jejich profilů lišily od stavu, kterým disponovali ptáci živí. Ještě ve dvacátých letech dvacátého století byla křídla ptáků a způsoby jejich létání předmětem zájmu mnoha jedinců. O tom, zda byly využity již všechny informace ze světa ptáků a hmyzu, je ale i dnes těžké rozhodnout. Ohlédneme-li se dále do minulosti letectví můžeme zjistit, že osudy profilů letadel těžších vzduchu se ubíraly klikatými cestami. Počátkem 16. století Leonardo da Vinci poznal, že pro let není nutný jen mávavý pohyb křídel podle vzoru ptáků a hmyzu. Pochopil, že křídlo může být nehybné vůči ostatním částem létajícího stroje a opatřené profilem s vhodným tvarem a přiměřenou tloušťkou. Zabýval se i myšlenkou rotujících křídel. Pak se jeho poznatky zachycené v jeho poznámkových „kodexech“ někam vytratily a byly po několik set let znepřístupněny. Na počátku 19. století to byl Angličan George Cayley, který vyzbrojen poznatky Newtonovými, Eulerovými i svými vlastními navrhoval a také při svých experimentech používal, celkem úspěšně, profil vhodné tloušťky a prohnutí. To byl podnět, který ale byl, dost nepochopitelně, následujícími pionýry letectví v tom století nevyužit. Teprve na konci 19.století Němec Otto Lilienthal obrátil pozornost všech, kdo chtěli naslouchat, správným směrem, i když jeho profily byly tenké a s nemalým prohnutím. Cayleyho „nápovědu“ týkající se profilů nosných ploch nevyužil nikdo před koncem 19. století. To znamenalo zmaření mnoha nákladných pokusů s létajícími stroji v té době, přestože někteří byli již dost blízko. Nejpoužívanějším tvarem profilu křídel byla rovná deska, viz následující obrázek, která však neumožňovala svými vlastnostmi dosahovat potřebného vztlaku a také zajistit dostatečnou provozní pevnost, takže vyztužení takových obrovských křídel připomínalo plachtoví se stožáry u lodí. Odpor těchto nosných ploch byl značný. Ne příliš šťastný vliv zde měl i Newtonův vzorec pro výpočet aerodynamické síly v němž byl zakotven i sinus úhlu náběhu desky. Ten posouval skutečně dosažitelný vztlak do velmi malých hodnot a proto měla křídla tehdejší doby s profily ve tvaru rovných desek zbytečně obrovské plochy.
K letům nepomohly těmto strojům ani některé skvělé konstrukce parních strojů, které v té době byly jedinou možností sestrojit vrtulovou pohonnou jednotku. Profily listů vrtulí měly, jak jinak, také tvar rovných desek a u některých nebyla ani dodržena zásada potřebného zkroucení listů podél průměru. Účinnost těchto pohonných jednotek nemohla být jiná než bídná a proto pro lety nedostatečná. V roce 1871 však Francouz Alphonse Pénaud předvedl úspěšný let svého modelu s tlačnou vrtulovou pohonnou jednotkou členům Francouzské akademie. V křídle i vodorovné ocasní ploše měl tenký prohnutý profil. Model proletěl, poháněn energií gumového svazku, vzdálenost několika desítek metrů. Zdálo by se tedy, že důkazů o možnostech uskutečnit let s pevnými křídly je již dost, ale trvalo to ještě více než dvacet let než O.Lilienthal to na svých závěsných kluzácích dokázal a prokázal. Na následujícím obrázku je příklad toho jaké profily mohou být obsaženy v nosných a ocasních plochách létajících strojů.
Protože profil je pouze rovinným obrazcem nelze mu přiřazovat vlastnosti jimiž jsou vztlak, odpor, moment apod. Proto jej nahrazujeme při dalších úvahách pojmem křídla nekonečného rozpětí, u něhož již můžeme na důsledcích dvourozměrného obtékání kolem něj posuzovat jeho aerodynamické vlastnosti. Příklad křídla nekonečného rozpětí je na obrázku.
Abychom mohli porovnávat vlastnosti jednotlivých profilů je třeba je nějak geometricky popsat. Samotný tvar křivky nám nestačí. Proto je obrys profilu popsán vhodně zvoleným počtem souřadnic v pravoúhlém systému, které definují jeho tvar. V některých případech má souřadný systém počátek vlevo(na náběžné hraně) v jiných zase vpravo(na odtokové hraně). Na dalším obrázku je schéma profilu v souřadném systému s uvedením některých dalších geometrických charakteristik.
Na dalším obrázku jsou ještě jiné geometrické charakteristiky profilů zachyceny. Jsou to:
|
||||||||||||||||||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |