|
|||||||||||||||||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Aktualita
Doplněk X Aktualita
SOLARIMPULSE A Obsah AL2009
MacCready 2
Airfoils (Profily)
Vrtule
4 elektro větroně
Vzduchoplavecký podvečer
Knihy
AL na DVD
|
Paul MacCready, legenda letectví (2. část)
Zpracováno s použitím fotografií Donalda Monroe (www.donaldmonroe.com) Během dalších dvou let stvořil Mac Cready společně se svým týmem další létající stroj poháněný lidskou silou, jehož název byl „Gossamer Albatross“. Byla to iniciativa vyprovokovaná výzvou 2. Kremerovy ceny, vypsané za úspěšný přelet kanálu La Manche, na letounu poháněném pouze lidskou silou. Její peněžní hodnota byla 213 000 USD, největší do té doby vypsaná cena k dosažení v letectví. Celou akci sponzorovala společnost Du Pont, což mělo nesporně významný, ne-li rozhodující vliv. Gossamer Albatross byl koncipován velmi podobně jako předchozí úspěšný Gossamer Condor. Bez „pilota-motoru“, vážil pouze 70 liber ≈ 32kg a měl rozpětí 96 stop ≈ 30m. Pohonná jednotka a pilot v jedné osobě byl osvědčený Bryan Allen, který dokázal překonat vzdálenost mezi anglickým a francouzským břehem za necelé tři hodiny. Podáme zde 12 fotografií z galerie Dona Monroe, který zachytil podstatné fáze výroby, zalétávání a úspěšného přeletu mořského kanálu. GA je na následující fotografii při jednom ze zkušebních letů v roce 1978 v Kalifornii.
Co se přihodilo o několik týdnů později ukazuje další obrázek. Moc do zpěvu jim asi nebylo, když se nepovedlo toto přistání.
Jak se asi opravovalo po málo zdařilých letech je ukázáno na dalším obrázku.
Vynakládané úsilí a snaha dosáhnout úspěchu však přiměly vždy tým k potřebnému výkonu a tak následující obrázek je již z druhého dne po nepodařeném přistání v březnu 1979.
V červnu 1979 již byl GA přemístěn do Anglie a z tohoto obrázku je patrná snaha přesvědčit anglické úřady o schopnostech letounu ucházet se o Kremerovu cenu.
A nyní následují obrázky přeletu z anglického břehu na francouzský(stejným směrem letěl 50 let před tím i Ch. Lindberg z Ameriky na francouzské letiště v Le Bourget), protože mohlo být s výhodou využito, případně vanoucích, větrů od západu. To všechno se přihodilo 12. června 1979.
Na fotografiích je snad dostatek průvodního textu, takže další komentáře k tomuto triumfu zde nepřinášíme. Zájemci mohou využít například zdrojů, které jsme uvedli v minulém magazínu o Gossamer Condoru. Příští příspěvek bude již o tom jak by k létání mohla být využita sluneční energie a jak Paul Mac Cready, i se svými syny, byl u toho.
Jaroslav Lněnička
28. 10. 2009
|
||||||||||||||||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |