|
|||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
O proudění vzduchu
Aerodynamický střed
Minulost letectví
Aerodynamická tětiva
Co je co, kdo je kdo
Slovník pojmů
Profil pro letecké modeláře
Anketa
|
Co je co, co je to a kdo je kdo
V tomto prvním setkání uvedeme několik poznámek o anglické soustavě měr a porovnáme ji s naší metrickou. Všichni stoupenci letectví se setkávají při svém hobby mimo jiné například s anglickými jednotkami, které se liší od jednotek metrických. Metrické jednotky délkové mají za základ 1 m ( 1000 mm ). Anglické (americké) vycházejí z 1 inch, což je česky palec a má rozměr v metrické soustavě 25,4mm. Dalšími délkovými jednotkami jsou :
Protože se často vyskytují u skutečných letadel údaje, na příklad o doletu, v námořních mílích, vysvětleme jak k tomuto délkovému rozměru došlo. Anglie jakožto námořní velmoc v 17. až 19.století a ještě trochu ve 20.století vypracovala fungující navigační systém pro určení poloh na oceánech, což nebylo úplně jednoduché. Používalo se k tomu hlavně sextantu-k měření polohy slunce nad obzorem(zeměpisná šířka) a hodin(zeměpisná délka). V 18. století(možná, že o něco dříve) byla vypsána soutěž na sestrojení námořních hodin, které by během půl roku nevykazovaly odchylku větší než 30 minut. Tomu odpovídala přesnost v dosažení vzdálených pobřeží v délce cca 50km. To zkušených námořním kapitánům k dosažení cílů stačilo.Protože lodě se obvykle pohybují na mořích, bylo vhodné určit nějaký ekvivalent, jímž by se vzdálenosti poměřovaly. V době kdy vznikla jednotka námořní míle byl již znám poloměr zeměkoule na rovníku. Ten činí, jak si ledaskdo pamatuje, 6378km. Obvod rovníku má tedy délku 2 x 3,14 x 6378 = 40 054km. Zeměkoule je rozdělena poledníky na 2 x 180 stupňů, to je 360 stupňů. Angličané převedli tyto stupně ještě na minuty, takže obvod rovníku lze rozdělit na 360 x 60 = 21 600 délkových(obloukových) minut. Když podělíme obvod rovníku tímto počtem minut získáme právě hodnotu námořní míle 40 054 : 21 600 = 1,8544 km. Námořní míle jakožto délková jednotka je používaná i v letectví. Námořníky, stejně jako nás letecké nadšence, zajímá ještě například rychlost jakou se loď nebo letadlo pohybuje. Angličané k tomu použili námořní míli a vytvořili jednotku rychlosti ... 1 knot, česky uzel. Těleso se pohybuje rychlostí 1 knotu(uzlu) jestliže urazí za 1 hodinu vzdálenost rovnou 1 námořní míli. Takže : 1knot = 1854,4 : 3600 = 0,515 m/s. V těchto jednotkách se udává s oblibou i rychlost větru, která nás velmi zajímá. Když podělíte údaj o rychlosti větru v knotech(uzlech) dvěma, dopídíte se velmi rychle k přibližné hodnotě rychlosti větru v m/s. Rychlost velkých a rychlých letadel se také v anglosaských zemích udává v námořních mílích za hodinu. Ještě připomeňme: objemové jednotky 1 cu.in.=16,4 cm3 1 cm3 =0,061 cu.in. 2,5 cm3=0,152cu.in. 5 cm3=0,305cu.in. 10 cm3=0,61cu.in. 25 cm3=1,52cu.in. 50 cm3=3,05cu.in. 100 cm3=6,1 cu.in. 250 cm3=15,24cu.in. vahové jednotky 1 ounce =oz.= 28,35 g 1 pound=lb.=453,6 g plošné jednotky 1 square inch= sq.in.= 6,45 cm2 1 square foot=sq.ft.=144 sq.in.=929 cm2=9,29 dm2 1 cm2=0,155 sq.in. 1 dm2=15,5 sq.in.=0,108 sq.ft. výkonové jednotky 1 horse power=H.P.= 736 W 1 Kilowatt= 1000 W=1,36 H.P.
|
||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |