|
|||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
O proudění vzduchu
Aerodynamický střed
Minulost letectví
Aerodynamická tětiva
Co je co, kdo je kdo
Slovník pojmů
Profil pro letecké modeláře
Anketa
|
Pofil pro letecké modeláře LHK 06-8.1/2.4
Využil jsem programu Profili 2.20 a sestrojil jeden z dalších profilů pro kluzáky či větroně středních a větších velikostí, ať již s pohonem či bez něho. Je to profil nosných ploch označený LHK 06 – 8.1/2.4, přijatelně účinný pro hloubky již od cca 115mm. Jeho tloušťka kolem 8,1% umožňuje stavbu dostatečně pevného křídla. Jeho maximální prohnutí 2,4% poskytuje přiměřeně vysoký vztlak při poměrně malých odporech. Výsledkem toho je pak jeho klouzavost v rozmezí od 44 při Re= 65 000 do cca 81 při Re= 250 000. Jeho aerodynamické charakteristiky jsou na připojené poláře pro sedm Re čísel. Pro rychlé lety kolem 20 m/s(72 km/h) je lepší jen profil RG 15, jak plyne z dalších srovnávacích polárních diagramů. Pro velmi pomalé lety je zase lepší jen SD 7037. Ten je však výrazně horší v rozmezí součinitelů vztlaku 0 < cl < 0,7 a to je letová oblast uvedenými modely nejvíce využívaná. MH 32 přibližně v tomto rozmezí také výrazně zaostává s klouzavostmi. HQ i SD jsou na tom hůře rovněž při nejvyšších dosažitelných rychlostech. Proto byly také již před drahnou dobou z použití, například v kategoriích F3B,F3F a F3J, vyřazeny. Výsledky, jakkoliv nemusí každý přijímat takovéto napočítané hodnoty bezvýhradně, jsou pro pět profilů a tři různá Re čísla také připojeny. Jejich poměrné hodnoty jsou však dost věrohodné a proto použitelné. Příště připojím souřadnice a obrys profilu.
Jaroslav Lněnička
31.12.2007
|
||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |