|
|||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Proměny křídel
Létající stroje
Model Z XII
Otázky a odpovědi
|
Editorial Je 9.dubna 2008 a my opět dokončujeme další číslo Akademie letectví pro ty, kdo v ní, jak doufáme a věříme, nacházejí zajímavé informace. Odezvy na obsah AL sice nejsou nijak četné, ale my podle počitadla sledujeme návštěvnost našich stránek. Ta se nyní ustálila na cca 35 sessions denně. Není to nijak závratné, ale posoudíme-li počet příznivců letectví na pozadí obyvatel tohoto státu, není to zase tak málo. Přesto jsme se rozhodli maličko změnit obsah magazinu. Vzhledem k tomu, že se poslední ankety zúčastnili pouze 3 čtenáři, z toho dva se správnými odpověďmi, rozhodli jsme se tuto rubriku ukončit jako nepříliš pro vás zajímavou. A místo ní zřizujeme jinou rubriku- a to rubriku otázek a odpovědí. Třeba se v ní najdete. Správná a stručná odpověď na anketní otázku minulého čísla měla být asi následující: vztlak letounu v zatáčce, aby nedošlo ke zvětšení klesání, musí být větší oproti například předcházejícímu vodorovnému rovnovážnému letu, o tolik, kolik je třeba k vyrovnání výsledné nyní působící síly, jež je geometrickým součtem tíhy a odstředivé síly. Pokud tomu tak není, klesání letadla se v zatáčce zvýší. Vítězem se stal p. Konársky, který odpověděl hned druhý den po zveřejnění 3.čísla AL. Prosíme ho, aby si vybral některou z knih z naší literatury, abychom mu ji mohli zaslat. O působení sil při létání v atmosféře Země, je v tomto čísle rozsáhlejší kapitola, včetně některých možných z toho plynoucích následků. Pak jsme připravili pohled na nosné plochy letadel, a jejich přeměny, v touze jejich stavitelů zajistit co nejvyšší vztlak, a trochu je porovnali hlavně s ptačí technikou letu, kterou se mnoho lidí snažilo napodobit, ale zatím neúspěšně. A je tu ještě impuls pro případné zájemce o stavbu většího motorového modelu v podobě Z XII.
Jaroslav Lněnička
|
||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |