|
|||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Ohlédnutí do minulosti
Dávná soutěž FAI
Návrh modelu
Otázky a odpovědi
Slovník pojmů
Knihy
AL na DVD
|
Editorial Tento magazín je určen pro všeliké zájemce o létání a letectví a proto si nemůžeme nevšimnout vývoje událostí v leteckém modelářství za posledních 7 až 10 let, které mimo jiné zahrnují značný nárůst zájemců o malé létající stroje, ať již ovládané či nikoliv a také obrovský pokrok v zahlcování trhu snadno dostupnými prostředky k dálkovému ovládání vlastních výtvorů nebo zakoupených stavebnic. Varovné signály, pokud je nějaká instituce chtěla nebo byla schopna analyzovat, napovídaly, že situace v leteckém modelářství přerůstá původní záměry mezinárodních i našich orgánů koordinujících i nekoordinujících tuto činnost. Jedná se o více vlivů, ale nejvarovnější byly a jsou narůstající hmotnosti leteckých modelů a velmi výkonné prostředky jejich pohonů a dálkového ovládání. K tomu se, bohužel, zákonitě připojily občas vzniklé škody na cizím majetku i na zdraví i přímo nezúčastněných lidí. Mnohé signály přicházely ze zahraničí. Já jsem si dovolil před několika lety skromně připomenout v jednom modelářském časopise, že mezi modely letadel se asi stěží mohou řadit výtvory o rozpětích kolem 5 až 9m s hmotnostmi přesahujícími 50 a více kilogramů. To již skutečně nejsou modely letadel. To jsou tzv. bezpilotní prostředky. A podle toho je třeba s nimi zacházet a při provozu se s nimi příslušně chovat vůči okolí. Stavitelé těchto monster určitě patří mezi nadšené stoupence letectví, ale nenalezli v sobě tolik odvahy, aby se pustili do stavby skutečného letadla, od něhož se jejich výtvory již velikostmi, hmotnostmi i finančními náklady mnohdy neliší zásadně. Poznal jsem jich dost na to, abych mohl říkat, že jejich pojetí svobodného pronikání do atmosféry Země porušuje již svobodu jiných, protože je to může ohrozit. Jejich finanční možnosti dost často zastínily jejich rozumná uvažování, navíc když jejich znalosti z aviatiky nebyly postačující a mnohdy i často překroucené a proto varující pro ty kdo se v tom alespoň trochu vyznali. A toho si všimli i jiní a jiné orgány. Kdo má ale právo k tomu, aby rozhodl, že všechny modely letadel jsou bezpilotními prostředky, opíraje se o jakousi jejich definici a při tom opomíjí poměrně přísný řád FAI související s modely letadel a raket, generalizuje několik situací, které se vyskytly u některého letiště, opomíjí, že organizované letecké modelářství nezadalo hmatatelné důkazy o své nebezpečné činnosti vůči leteckému provozu ???? Je ovšem takéznámo, že existují u některých armád bezpilotní prostředky i podstatně menší, srovnatelné s velmi malými modely. Byly mimo jiné konstruovány na podkladě zkušeností s malými a středními modely, kdy je nutno respektovat některé zvláštnosti kvůli podivným jevům v proudění malými rychlostmi. Americké námořnictvo například intenzivně testovalo bezpilotní prostředky, již asi před 30 lety, když jim radar jako prostředek pro prozkoumání bezprostředního okolí plavidel nestačil. Je o tom dostatek informací. Jestliže česká armáda postupuje podobně, asi ano, pak ale nemůže mít reálný důvod k tomu, aby se případně obávala modelářské konkurence. To jsem například v USA ještě nezaznamenal. Je s podivem, že se v podstatě k zákazu téměř veškerého leteckého modelářství připojila i instituce nevojenská-ÚCL. Jakési vzkazy v jejich materiálech , že v budoucnu bude možné některá opatření zmírnit, až jak se stávající likvidace leteckého modelářství „osvědčí“, opravňují k předpokladu, že rozhodovali nekompetentní zástupce některých institucí a proto šmahem skoro všechno zakázali. Nemám z toho vůbec dobrý pocit. Abych to dlouze neprotahoval připomenu, že důsledkem je, společně s opatřeními EU, letecký oběžník AIC C 13/08 Řízení letového provozu a také Bezpečnostní opatření Ministerstva dopravy-odboru civilního letectví č.2/2008, který má vstoupit v platnost 19.6.2008. K jeho obsahu mám sice výhrady, ale jako dokument obecnější platnosti jej nelze úplně odmítnout. S obsahem a výkladem Úřadu pro civilní letectví –„Regulace bezpilotních systémů“ z 6.6.2008 však nelze povětšinou souhlasit. Zástupci modelářů, pracovníci Úřadu civilního letectví, armády, MD ČR a policie připravili k tomu výkladový materiál, který bude oficiálně zveřejněn. Zástupci Svazu modelářů ČR se na přípravě tohoto dokumentu nechtěli nebo dokonce odmítli zúčastnit, ač se teď snad snaží kontaktovat vydavatele opatření převážně zakazujícího létání s modely letadel. Tím podle mě hrubě podcenili vývoj situace o níž věděli, že může nastat. Nejednalo se, jak se snad domnívali, pouze o bezpilotní prostředky,které se jich a organizovaných modelářů netýkaly, ale především o bezpilotní prostředky, mezi něž byly bezdůvodně zahrnuty i všechny modely letadel. Tomu se měl SMČR bránit všemi prostředky.Teď bude třeba napravovat mnohé. Byla to zhola zbytečná „pštrosí politika“ ze strany modelářského Svazu , protože letecké modelářství, jakožto přirozené podhoubí letectví a obrovský zdroj technických a řemeslných znalostí a dovedností každé mladé generace, neměl by být, snad i v dobré víře jiných, v činnostech drasticky omezován. To je konec konců i posláním SMČR, protože tím by popíral potřebu svojí existence. Samozřejmě, že mohou a budou z jeho strany následovat „vysvětlení“, že v jeho kompetenci a péči jsou jen modely letadel do 5 a případně 20kg s omezenými výkony pohonných jednotek. Ostatní, že jde mimo něj apod. To ale teď nestačí, protože připravovaná opatření zasáhnou i ty kdo jsou ve Svazu. Je proto třeba hledat širší podporu mezi všemi stoupenci letectví, když modelářský svaz zklamal, protože z leteckého modelářství houfně vyrůstají adepti profesionálního i amatérského létání. Nehledě k tomu, že dnes jsou v hledáčku úředníků letečtí modeláři a příště to mohou být jiné skupiny horující pro letectví. Pro ty, kdo snad ještě neznají obsah leteckého oběžníku AIC C 13/08 připojuji jeho znění s některými mými glosami a také komentář k tomu. Je možné, že v době zveřejnění tohoto čísla magazinu bude již situace trochu jiná. Najděte si diskuzní fóra na některých webových adresách, třeba na Lomcovaku.cz nebo Aerowebu.cz. Dovolil jsem si rovněž připravit několik doporučení, jež by mohla a měla pravděpodobně uspokojit všechny strany, protože zmíněný dokument je pro letecké modelářství likvidační a například čeští zástupci v FAI mohou tuto organizaci opustit, protože nebudou schopni plnit její program a konec konců vyvíjet nějakou gramotnou činnost. Snad by stačilo nejprve jako projev dobré vůle ze strany úřadu, v němž pracují autoři dokumentu – AIC C 13/08, aby svoje rozhodnutí o platnosti svého „slohového cvičení“ pro modely letadel, definované podle řádů FAI, POZASTAVIL do doby, než se podaří sestavit dohodu pro všechny strany přijatelnou, aniž by byla do budoucna narušena bezpečnost leteckého provozu.
Komentář k Bezpečnostnímu opatření Ministerstva dopravy-odboru civilního letectví č.2/2008 1.Uvedené opatření Ministerstva dopravy se opírá o „Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 216/2008 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví“. 2.Jedná se o publikaci v „Úředním věstníku L079“ z 19.3.2008, který má 49 stran s desítkami článků. Evropský parlament ho uvolnil ke zveřejnění zřejmě 20.2.2008. Základním cílem nařízení je stanovit a udržovat vysokou a jednotnou úroveň bezpečnosti civilního letectví v Evropě. S TÍM NELZE NESOUHLASIT Pak jsou tu ještě předsevzetí o zajišťování ochrany životního prostředí, usnadnění volného pohybu zboží, osob a služeb,……až …..zajištění rovných podmínek pro všechny účastníky na vnitřním trhu v oblasti letectví. Je tu celkem VI příloh. V příloze II je ,v českém překladu, napsáno …“ustanovení čl.4 odst. 1,2,3 se nevztahují na letadla : historická, nesložitá, výzkumná, amatérská,….. a na bezpilotní prostředky s provozní hmotností do 150kg“. Pro účely provádění tohoto nařízení je zřízena Evropská agentura pro bezpečnost letectví, která je placená z příspěvků Společenství, různých poplatků za služby a publikace,…a dobrovolných finančních příspěvků. Její příjmy a výdaje mají být vyrovnané. 3.O modelech letadel v „Nařízení Evropského parlamentu“ není žádná zmínka. 4.Opatření Ministerstva dopravy lze s přihlédnutím k jeho obsahu a porovnáním s „Nařízením Evropského parlamentu“ pokládat za nepříliš povedený kompilát některých převzatých instrukcí a jiných zase jeho platnost „iniciativně“, zřejmě v dobré vůli, rozšiřujících. 5.V takovéto podobě s Bezpečnostním opatřením Ministerstva dopravy lze však stěží souhlasit. 6.Není mi v současné době známá reakce Fédération Aéronautique Internationale a jejího výboru pro letecké a raketové modelářství – CIAM, který patří mezi nejiniciativnější v této organizaci, koordinující činnost několika set tisíc modelářů jen v Evropě. 30.5.2008 J.Lněnička A teď k našemu magazinu č.6/08. Nepřehlédněte doplnění , nyní již permanentně uváděného „Slovníku vybraných pojmů“ v každém čísle AL, o mnoho velmi zajímavých informací. V „Otázkách a odpovědích“ získáte informace o tom proč nemohou být dvojitě prohnuté(t.zv autostabilní) profily tak výkonné jako profily s jednoduchým prohnutím střední křivky a také něco málo o „wingletech“, jež neustále provokují stavitele létajících strojů k jejich použití. Pak je tu ještě 4.část „Ohlédnutí do minulosti“ s několika obrázkovými i textovými připomínkami dříve řešených strojů s pevnými křídly. Pro letecké modeláře je tu podnět k sestrojení motorového středně velkého modelu a pak moje skromná připomínka jednoho z našich úsilí před asi 36 lety, kdy jsme se pokoušeli zaujmout tuzemské i mezinárodní orgány nějakými nápady vedoucími k prohloubení činností začínajících modelářů a poskytnout jim možnost sebeuplatnění.
Jaroslav Lněnička
4.6.2008
|
||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |