|
|||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Ohlédnutí do minulosti
Dávná soutěž FAI
Návrh modelu
Otázky a odpovědi
Slovník pojmů
Knihy
AL na DVD
|
Návrh rozměrů a tvarů motorového modelu pro pohon spalovacím nebo elektrickým motorem o výkonu min. 1,2KW a hmotností do 4 kg
Na připojeném obrázku jsou hlavní míry a rozměry motorového modelu poháněného spalovacím motorem nebo elektromotorem o výkonu min. 1,3KW. Jeho hmotnost by neměla překročit 4kg.
Pro nosnou plochu s žebry a nosníky, potaženou v přední části tuhým balsovým potahem tloušťky 2,5mm, je navržen souměrný profil „LHK 800-m-n“ s max. tloušťkou kolem 12,5% se zesílenou odtokovou hranou. Rozteč žeber volit mezi 80 až 90mm. Pro VOP je pro podobnou konstrukci stabilizátoru navržen souměrný profil „LHK -06a-8/0-TE“ s 8-mi % tloušťkou a rovněž s mírně tlustší odtokovou hranou. Balsový potah by zde mohl mít tloušťku 1,5 – 2mm. Rozteč žeber volit mezi 40 až 50mm. Nebo je možné potáhnout nosnou i vodorovnou plochu oboustranně balsou uvedených tloušťek. Další možností je polystyrenové jádro potažené balsou tloušťky 2,5mm opatřené ještě například několikrát lakovaným papírovým potahem. Ten potah velmi zpevní. Vzepětí obou ploch je nulové stejně tak jako jejich geometrické zkroucení. Úhel seřízení zvolte cca 2o s polohou těžiště kolem 130mm od náběžné hrany, měřeno v ose křídla, pro ty kdo touží po „živějším“ stroji. Když by ani to nestačilo zmenšete úhel seřízení ještě o cca půl stupně a těžiště posuňte o cca 8mm dozadu. Ale pro ty kdo chtějí mít větší klid při létání doporučuji úhel seřízení mezi 2 a 3 stupni a s polohou těžiště asi 110 až 115mm od náběžné hrany. Připojuji ještě schéma doporučené kontroly souměrnosti a vzájemných postavení částí modelu vůči sobě. Je velmi vhodné je pokud možno dodržet co nejlépe.
Jaroslav Lněnička
17.5. 2008
|
||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |