Akademie letectví :: číslo 10 / 2008 / Editorial
e-magazín Akademie letectví

Editorial

Začal podzim a náš magazín se dožil, při neklesajícím zájmu, desátého pokračování, když nepočítáme nulté číslo z minulého roku. Odezvy na naše snažení jsou minimální, takže to chápeme ve smyslu „žádné zprávy, dobré zprávy“. Mohli bychom také poklesnout na mysli, že nestojíme skoro nikomu „za psí štěk“, ale ten dokonce mírně stoupající zájem to nepotvrzuje. Takže po této sebeanalýze se podívejme na to, co jsme připravili.

Je tu 4. část o profilech nosných a ocasních ploch, k listům vrtulí a rotorů jsme se zatím nedostali, která přináší další informace o tom jak se mohou chovat profily, když je přimějeme k tomu, aby změnily svoje tvary.

Pak je tu, z nepatrné části i náhrada za seriál o minulosti letectví, připomínka o Farmanových snaženích na počátku 20. století a o jednom českém modelu jeho stroje Farman IV, postaveném podle ruského podkladu.

Dalším příspěvkem je naše krátká zpráva o české akrobatické skupině „The Flying Bulls“ s nimiž jsem se setkal 20.9. 2008 na letišti v Jaroměři, kde mají nyní sídlo a viděl jsem nácvik jejich nové sestavy. Bylo nevlídné počasí a tak fotografie nejsou nijak nadprůměrné.

Americký závěsný kluzák poháněný elektromotorem, s vrtulí v tlačném uspořádání, je společně s jejich jednomístným kluzákem s obdobným pohonem obsahem dalšího článku. Když jsem se ale prozradil, že máme také malé povědomosti o takovémto pohonu u nás v ČR, tak jsem již nedostal žádné další technické informace od výrobce, ač zpočátku odpověděl obratem.

A nakonec přinášíme zase některé, ne příliš často viděné, případy související s prouděním okolo letadel i pozemních staveb a vodních ploch, abychom znovu připomenuli co se může dít v ovzduší Země.

Za měsíc jsme tu zas.

Jaroslav Lněnička
2.10.2008
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz