Akademie letectví :: číslo 03 / 2009 / Letecké motory Rotax
e-magazín Akademie letectví

Letecké motory
Rotax

Rádi přinášíme zprávu o jedné ze společností, která má co do činění s naším letectvím a nejen s ním.

Tato společnost vyrábí ročně 200 000 dvoutaktních a čtyřtaktních spalovacích motorů pro vodní a sněhové skútry, motocykly a také pro letadla, kterých vyrobila od roku 1973 více než 125 000 kusů v souladu s předpisy FAA/EASA-JAA a poskytuje desetiletou záruku na originální dodané díly. A tou společností je

„Rotax-Werk AG“ byla založena roku 1910 v Drážďanech, v roce 1943 přesídlila do rakouského Welsu, v roce 1971 dodala miliontý motor, v roce 1973 začala s výrobou dvoutaktního leteckého motoru „Rotax 642“, v roce 1978 začala s dodávkami motorů „Rotax 501 a Rotax 505“, v období 1984 až 1989 zajistila vývoj a zahájení výroby, včetně certifikace, čtyřdobého motoru „Rotax 912“, atd…..

To je jen velmi stručný pohled do historie této úspěšné firmy, která sídlí v mnoha zemích světa a mimo jiné také v ČR v Hradci Králové, odkud zajišťuje zakázky pro ty, kdo po jejich výrobcích touží. A my chceme jeden její výrobek zkráceně připomenout trochu jinak, než se o něm můžete dočíst z prospektů nebo dozvědět z veřejných prezentací firmy na různých setkáních.

A tím výrobkem je motor „ROTAX 912“. Jak všichni trochu obeznámeni s letectvím, kde se vyskytují převážně malá a lehká letadla, v jejichž vývoji, výrobě a dodávkách zaujímají čeští výrobci jedno z nejpřednějších míst ve světě, vědí, jedná se o součást letecké pohonné jednotky, kterou doplňuje vhodná vrtule, ať již dřevěná či kompozitová se dvěma až čtyřmi listy.

K tomu, abychom vás seznámili s „devětsetdvanáctkou“ jsme použili materiálů zapůjčených firmou ze Škroupovy ulice v Hradci Králové a upravili a doplnili jsme je tak, jak jsme pokládali za vhodné to v souladu s náplní našeho magazínu učinit.

Než využijeme několika obrázků a schémat uvedeme některé technické a výkonové parametry motoru Rotax 912:
Výkontrvale 69 KW při 5 500 ot/min
krátkodobě 73,5 KW při 5 800 ot/min,
což je podmíněno použitím originálního chladiče a výfuku s tlumičem
Kroutící moment128 Nm při 5 100 ot/min
Objem spalovacího prostoru 4 válců1 352 cm3
Kompresní poměr10,5 : 1
Palivobenzin s oktanovým číslem 95 (nejméně 91)
Hmotnost motoru včetně reduktoru56,6 kg
Hmotnosti nezbytných doplňujících dílů
(chladiče, filtry, výfuk, čerpadlo, ovládání vrtule,
nosník motoru, FLYDAT ,…)
18,6 kg
Celkem motor s příslušenstvím75,2 kg.

V dalších třech fotografiích můžete shlédnout kompletní motor ustavený v trupu letadla.

Následující dva obrázky představují sestavní výkresy kompletního motoru s bočním, předním a horním pohledem s uvedením 25 součástí.

Průběhy výkonu, momentu a spotřeby paliva jsou ve třech diagramech na dalším obrázku.

Instruktivní, pokud se týče nezbytné volnosti chodu všech částí motoru pro zajištění jeho správné funkce, může být následující obrázek.

Další obrázek představuje třírozměrné sestavy použitelných systémů ovládání vrtulí s uvedením jejich dodavatelů.

Pak je tu stručné připomenutí funkce chladící a mazací soustavy na dalších 2 obrázcích.

A v posledních dvou obrázcích je instrukce jak připevnit motor na přepážku pomocí nosníků a detailu uložení fixačních šroubení v ní, kvůli omezení přenosu vibrací do draku letadla.

Nezbytným doplňkem kompletního motoru je vrtule, kterou je velmi vhodné zvolit buď podle doporučení výrobce nebo podle jiných spolehlivých údajů, s ohledem na převažující způsob užívání létajícího stroje.

A to je zhruba všechno, co jsme pokládali za vhodné připomenout o motoru „ROTAX 912“, jenž je k dispozici v několika variantách u společnosti TEVESO s.r.o. v Hradci Králové.

Jaroslav Lněnička
21.1.2009
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz