|
|||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
AERO Friedrichshafen
Polára
Monitorovací letoun
Ústav letadlové techniky
UAV
Otázky a odpovědi
Slovník pojmů
Rozmařilé počasí
Knihy
AL na DVD
|
Editorial Přes všechny předpovědi ekonomických i politických věrozvěstů se značné potíže v životech obyčejných občanů přiblížily nám všem na dohled, přestože měly zůstat někde mimo nás jako tomu bývá v pohádkách, přestalo sněžit a sníh postupně roztál, čemuž se drmolící komentátoři v televizi taky diví a hned se starají o brzké vypouštění přehrad, ale také se zase a spolehlivě přiblížila jarní rovnodennost, což je na rozdíl od první prve uvedené zprávy, skvělé. Je to důkaz, že alespoň něco funguje bez nesmyslných žvástů a blábolení nekompetentních, mnoha samozvaně k tomu pomazaných, obyvatel stále přítomných v tomto státě, kteří to pojali jako svoje výnosné zaměstnání. Abychom upozornili na některé nepochybně platné okolnosti související s letectvím, které pokládáme za neprávem opomíjené a proto podceňované konání mnoha kvalifikovaných profesionálů i amatérů, které se velmi pravděpodobně budou hodit v nejbližší budoucnosti, publikujeme toto další číslo našeho magazínu. Co v něm může, neztenčující se počet zájemců, nalézt? Uzavíráme etapu populárně naučného vysvětlování jak stvořit a posléze jak naložit s aerodynamickou charakteristikou letounu s pevným křídlem. Je to samozřejmě řeč o poláře, která snad, jakožto pojem skloňovaný s velkou frekvencí v diskuzích leteckých nadšenců, nebude již tak tajemným fenoménem alespoň u těch, kteří si to se zaujetím přečtou. Ještě se k ní v příštích vydáních vrátíme, protože jsme nevyčerpali všechno co by se mohlo z tohoto pojmu získat. Je tu krátká provokativní zmínka o možnosti sestavit jakýsi, třeba i obchodně využitelný, malý monitorovací letoun bez posádky-tedy UAV. K tomu by mohli mít blízko stavitelé obřích modelů. Ale pozor na připravovaná omezující opatření v souvislosti s regulací výskytu bezpilotních prostředků v ovzduší u nás i v Evropě. Pak je tu stručná zpráva o jednom Ústavu letadlové techniky, který se nachází a funguje na Strojní fakultě ČVUT v Praze. Velmi rádi jsme tento report podle převzatých i vlastních podkladů sestavili, protože je nutné o takovýchto institucích šířit správné zvěsti mezi lidem co nejvíce. Ještě přinášíme jinou, snad inspirující, informaci o tom jak mohou fungovat bezpilotní prostředky velikosti malého modelu, v kteréžto činnosti poněkud zaostáváme za jinými, v letectví vyspělými státy, což by se asi mohlo v rámci připravovaných pravidel vytvářených stálou pracovní skupinou pod patronací Ministerstva dopravy ČR, změnit. Protože se ozval jeden bystrý pozorovatel poletujících modelů a ptal se jak to asi je s výkony stroje pokud se zastaví pohonná jednotka a vrtule je pevná, tak se na to pokoušíme odpovědět. Snad jsme to podali srozumitelně i když velmi stručně. Dotkneme se toho podrobněji ještě v kapitole o vrtulích asi v přespříštím magazínu. Trochu jsme doplnili i Slovník vybraných pojmů a stále nabízíme knihy, které mohou napovědět mnohem více než zde stihneme populárně popsat.
Jaroslav Lněnička
1.3.2009
|
||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |