Akademie letectví :: číslo 04 / 2009 / Vlečný anebo monitorovací letoun
e-magazín Akademie letectví

VLEČNÝ (pro modely)
anebo po úpravách
MONITOROVACÍ LETOUN

Teď, i když se jedná o jakýsi „time-out“ v přípravě regulace leteckých činností ve vzdušném prostoru, by třeba mohlo být zajímavé připravit se na sestrojení malého komerčního UAV zabývajícího se monitorováním například zemského povrchu za různými účely. Ten by mohl být jednoznačně zařazen mezi bezpilotní systémy. Protože k jeho konstrukci by mohli mít nejblíže letečtí modeláři, troufám si pobídnout je v jejich činnosti ideovým návrhem takového letounu.

Na připojeném obrázku je uveden příklad možného řešení takového malého stroje pro užitečné zatížení cca 3,5kg. Jedná se o letoun se zatahovacím podvozkem příďového typu opatřený vrtulovou pohonnou jednotkou se spalovacím motorem(palivo benzin). Výkon motoru by se mohl nacházet v rozmezí 3 až 5KW. Nádrže s obsahem asi 5l by měly vystačit pro let v trvání asi 2 hodin. Maximální rychlost by nemusela překročit cca 160km/h a minimální rychlost, bez klapek, by měla dovolit přistání na přiměřeně rovném a suchém terénu, dlouhém asi 250m. Minimální rychlost dostatečně stabilního letu pro monitorování terénu nebo nějakých pozemních situací nebo něčeho jiného by pak mohla být asi 70km/h a přistávací rychlost cca 55km/h s plnými nádržemi a cca 45 km/h s nádržemi prázdnými.

Na dalším obrázku jsou tři z mnoha možných návrhů profilů nosné plochy, který by měly vedle vyhovujících aerodynamických výkonů a letových vlastností poskytnout i dostatečnou pevnost a tuhost konstrukce v rozmezí násobků ±5. Nejpravděpodobnější použití stavebních materiálů draku letounu je kompozit – skelné a uhlíkové materiály , sendvičové výplně + vhodné pryskyřice.

S jiným profilem, uvedeným jako příklad v následujícím obrázku a s nižší hmotností, cca 9kg by se mohlo jednat o výkonný vlečný stroj pro obří větroně. V tomto případě je v nosné ploše použit profil o větším prohnutí, který umožní ještě spolehlivý let při nižších rychlostech přizpůsobeným vlekaným strojům.

Jaroslav Lněnička
21.2.2009
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz