|
|||||||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
AERO 2009
AERO 2009
Možný postup při návrhu
Ohlédnutí do minulosti
Návrh větroně
Ukázka z výcviku
Galerie profilů J.J.
Knihy
AL na DVD
|
Ohlédnutí do minulosti – 7. část Jako protiklad k článku o jednom z dnešních možných postupů při návrhu nového malého létacího stroje přinášíme ještě uzoučký výsek informací z roku 1936 o francouzské letecké technice. Text jsme tentokrát doplnili k jednotlivým obrázkům, takže další komentáře vynecháme. Jedná se o dolnoplošník „Morane-Saulnier 405“ smíšené konstrukce(část trupu za cockpitem dokonce potažena pouze plátnem). Prototyp opatřený motorem o výkonu 860 HP měl dosahovat rychlosti kolem 400km/h. Na třech následujících obrázcích jsou uvedeny hlavní rozměry a tvary letounu, některé prvky konstrukce a fotografie .
Následující dva obrázky napovídají něco málo o francouzských hvězdicových motorech „Gnome-Rhone“ chlazených vzduchem, z té doby.
A připojujeme ještě dva obrázky rotačních hvězdicových motorů z doby o něco dřívější. Tyto motory, jak je asi trochu známo, mají pevnou hřídel okolo níž rotovala cela soustava ojnic, pístů, válců i vahadel společně s vrtulí na této soustavě připevněné. Tyto motory se uplatňovaly poměrně rozsáhle u létajících strojů před a po dobu I.světové války a krátce po ní. Jejich nevýhodou byl významný gyroskopický moment, který znesnadňoval zatáčení. Značnou zásluhu na jejich vzniku měl dozajista i Čech L.Očenášek, který si nechal princip rotačního hvězdicového motoru patentovat v roce 1905 a v roce 1907 jej vystavoval na Automobilovém salonu v Praze. Mezi prvními výrobci však byli o pět let později Francouzi ze stejné továrny jako prve zde uváděné motory, jejichž zástupci se prý na pražské výstavě tomuto motoru velmi obdivovali. Nárok na prvenství rotačního motoru si vedle Očenáška činil i E.Urban z Plzně.
Jaroslav Lněnička
3.3.2009
OPRAVA : Náš čtenář p. Michal Cimbůrek nás upozornil na zjevný nedostatek v textu tohoto článku, kdy jsem uvedl, že na posledních dvou fotografiích jsou rotační motory. Správně je to takto : dva rotační motory jsou zachyceny na fotografii vpravo. Na levé fotografii je vodou chlazený hvězdicový motor Salmson, který není rotační. Díky Michale, za faktickou připomínku. Všem čtenářům se omlouváme za nechtěnou nepozornost ve formulaci textu.
Jaroslav Lněnička
17.4.2009
|
||||||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |