|
|||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Tah vrtulové jednotky
Připomenutí úspěchů NASA
Galerie Janovcových profilů 2
Návrh větroně (2. část)
Malá přehlídka
Upoutané modely
Stoupání létajících strojů
Slovník pojmů
Knihy
AL na DVD
|
Upoutané modely V Hradci Králové je jedno z nejznámějších stálých světových kolbišť upoutaných modelů. Pořádali jsme tu dvě Mistrovství světa , jedno Mistrovství Evropy a desítky mezinárodních soutěží za posledních 35 let. V minulých dnech se tu konala mezinárodní soutěž modelů kategorie F2A, které mají za cíl proletět dráhu 1km v co nejkratším čase. Jedná se o letmý start a celkový počet měřených kol je 9 do 1km. Model je řízen modelářem ze středu asfaltového kruhu pomocí dvou tenkých ocelových lanek o průměru 0,3mm a pohybuje se po části kulové plochy jejíž střed je v pylonu. Model by neměl během oficiálního pokusu letět níž asi 2m a výš než asi 4m nad zemí. K pohonu těchto modelů mohou být použity spalovací motory o obsahu max. 2,5ccm. Jejich otáčky jsou nad 25000 1/min. Vtrule o malém průměru jsou obvykle jednolisté. Pohonná jednotka má t.zv. laděný výfuk. Modely pak mají nosnou plochu sestávají pouze z jedné vnitřní poloviny a její tvar je velmi štíhlý. V podstatě kapotuje co nejdelší část obou řídících lanek, protože ty mají největší odpor z celé soustavy. Výkony dosahované tentokrát v Hradci byly výrazně nad 280km/h. Nejvyšší rychlosti zde však bylo dosaženo na ME v roce 1995 a to cca 306km/h. Modelář ovládající svůj model se musí otočit kolem pylonu a při tom řídit svůj model, zhruba za jednu sekundu. A to devětkrát. Subtilnější piloti jsou nesporně ve výhodě. Na videu p.Pavla Macka můžete shlédnout několik pokusů o úspěšné spuštění motorů pomocí startérů a také několik neúspěšných snah přimět silou paže, ovládající model, jeho pohonnou jednotku k vyšším výkonům, t.j. účinkem proudícího vzduchu roztočit vrtuli do vyšších otáček. Na spotřebu paliva, jehož složení je pravidly předepsáno, se v tomto závodě nehledí.
To bylo několik mých poznámek vybraných z mnoha stovek dřívějších pozorování z mé paměti kdy jsem strávit stovky hodin na těchto závodech. Část této soutěže jsem také viděl.
Jaroslav Lněnička
11.5.2009
|
||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |