|
|||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Sklopné vrtule
Rorýs 29E
Návrh větroně (3. část)
Rychlostní polára
Slovník pojmů
Knihy
AL na DVD
|
Rorýs 29E Pro stoupence motorizovaných modelů větroňů přinášíme další případnou inspiraci k využití. Půdorysný tvar nosné plochy bychom nedoporučovali příliš měnit kvůli snížení její účinnosti. Její tvar je totiž v jakémsi souladu s její štíhlostí a tloušťkou použitého profilu.
Z ostatních technických údajů uvedených na obrázku je možné zvětšit výkon motoru o cca 25% a hmotnost o cca 10%. Klapky ve střední části křídla konstruovat tak, aby vedle ovládání hodnoty vztlaku (výchylky nahoru o cca 15o a dolů o cca 20o) pro strmější starty a přesnější přistávání umožnili při výchylkách cca 80o přistání do omezeného prostoru. Výchylky klapek nahoru je rovněž možné zvětšit na cca 35o jestliže je vyžadováno radikálnější klesání s podstatným zhoršením klouzavosti. Rovněž je možná kombinace spojení jejich dolních výchylek s horními výchylkami křidélek, což je známý a osvědčený způsob jak přistávat poměrně přesně ve vymezeném prostoru. K tomu je však třeba nezbytné praxe.
Výchylky křidélek nahoru do 30o a dolů do 20o. Pohyblivé části ocasních ploch navrhnout asi následovně: SOP do cca 30% a VOP do cca 25%. Výchylky výškového kormidla do ± 200 a směrového kormidla do 40o. Profil SOP je symetrický s tloušťkou do 10%. Úhel seřízení (je úhel mezi tětivami křídla a VOP, pro ty kdo to zapomněli) zvolit mezi 2,3 až 2,8o. Polohu těžiště, v návaznosti na to, pak v rozmezí 32 až 38% hloubky střední aerodynamické tětivy. Všechny mezery mezi křidélky, klapkami a pohyblivými a pevnými částmi ocasních ploch omezit na minimum. Nejlépe je odstranit úplně. Okraje křídla mohou být v délce cca 65mm zvednuty plynule směrem vzhůru o cca 40mm. Je to jakási úlitba indukovanému odporu, který v těchto místech vytváří intenzivní okrajový vír.
Jaroslav Lněnička
20. 5. 2009
|
||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |