|
|||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Ještě o vrtulích
Galerie Janovcových profilů 3
Let do Wiener Neustadt
Medard
Dotaz a odpověď
Knihy
AL na DVD
|
Jak si stále úspěšně počíná středoevropský monzunový manažer zvaný Medard,
V kalendáři na něj připadá datum 8.června. Letos, ale přispěchal o něco dříve, snad aby pak mohl vypomoci svým mocnějším příbuzným, hurikánům a tornádům, v Atlantiku či Tichém oceáně. Byla to zřejmě kompenzace za nadprůměrné teplé dny v květnu u nás. Působil již o cca 10 dnů dříve a přinesl zpočátku dny se západním prouděním s nárazy větru kolem 25m/s při zemi. Nevábné situace pro poletování menších a lehčích letadel v menších výškách, kde se uplatnila intenzivní přízemní turbulence. Rozumnější bylo v tyto dny nelétat. Ve čtvrtek 11.6.2009, před druhou hodinou odpolední, se objevil na západním obzoru široký pruh velmi tmavých mračen, který se dost rychle blížil. Oblačnost rozmanitých tvarů skrze něž svítilo slunce, před ním rychle ustupovala k východu. Když se ta tmavá hrozba přiblížila na dosah mého nepříliš skvělého fotoaparátu, tak jsem začal fotit. Teplota při tom klesla během cca 10 minut ze 20oC na patnáct stupňů a vítr, který vanul z jihozápadu, předvedl značné zrychlení z cca 6-8m/s na cca 25m/s v průběhu několika desítek sekund. Tyto situace jsou na následujících třech záběrech.
Zvlněná náběžná hrana tohoto atmosférického útoku, zviditelněná jeho všelijak tvarovanou oblačností se táhla přibližně severo-severo-západním směrem. Tyto obrovské hmoty vzduchu a vody před sebou tlačily směrem východním členitou oblačnost vyskytující se v několika vrstvách nad sebou a do ní svítilo slunce. To je ukázána na dalším obrázku.
Celá tato atmosférická situace připomínala scenérie jak je známe z videozáznamů o tornádech například z USA. Sem se jich sice mnoho zatím nedostalo, ale co není může ještě v budoucnu být. Některé menší demoverze tornád se již tady také vyskytly. Pozoroval jsem toto atmosférické divadlo několik desítek minut. A probíhalo to asi následovně:
Zpočátku, když se razantně dostavila přední část oblačnosti se silným větrem jsem pozoroval několik desítek sekund odvážného rorýse, který v začínajícím dešti poletoval ve výšce kolem asi 30m a evidentně využíval části přízemní turbulence vznikající nad domky a stromořadím k dynamickému plachtění. Za celou dobu nepohnul křídly a skvěle si počínal. Po větru se pohyboval vysokými rychlostmi, aby proti němu zase letěl výrazně pomaleji, ale ne ve snaze zpomalit úplně, jak si počínají někteří piloti v nadšení na svahu. Tak nezkušený zase nebyl. Pak se ale asi někam musel dostavit, tak toho nechal a odletěl. Z večerních televizních zpráv jsem se dozvěděl, že necelou hodinu před tím, se tato velmi zvlněná masa vody a vzduchu vyřádila asi 50km na západ před Hradcem a poškodila železniční trať a napáchala i jiné škody i za pomoci intenzivního krupobití. To jsem při svém pozorování v Hradci nezaznamenal. Dnes 12.6.2009, když píšu tyto řádky kolem jedenácté hodiny, dorazila sem jiná nazlobená oblačnost a vypustila během několika desítek minut několik milimetrů vody na každý čtvereční metr, ale byla zřetelně zesláblá, protože někde opomněla přibalit vítr. Takhle to ten Medard dělá, co já pamatuji, po mnoho desítek let a zklamal jen ojediněle. A počíná si dost odlišně na územích vzdálených od sebe jen třeba 150km. Asi to tak má být. Snad jsem vás tím povídáním mnoho nenudil. Myslel jsem jen, že by neumělý popis trochu jiného proudění, než jen stále podle létajících strojů, nebyl úplně na škodu.
Jaroslav Lněnička
12. 6. 2009, 17.45
Dovětek Ale o několik dní později přišla opravdová pohroma nejprve na severní Moravu a později i na Šumavu, kde spadlo v krátkém čase značné množství vody, jehož pohybu ze svahů do lidských obydlí nezabránily nebo ho ani neztlumily, přirozené či uměle vytvořené retardační zábrany. Následkem toho došlo k velkým materiálním škodám i ztrátám na životech, z čehož vyplynula četná lidská neštěstí. Televize i noviny i internet měly zase o čem plkat a psát. Ještě dnes hrozí místní nemalé „zálivky“ z oblak po celé střední Evropě. Asi k tomu dojde, protože teď, kdy píši tyto řádky, ráno v 7.30h, je teplota již kolem 21oC, což je nenormální a ve spojitosti se souvislou pokrývkou oblačnosti v nepříliš velké výšce napovídá, že se to ani tento den neobejde bez intenzivního deště a bouřky. Co k tomu dodat? Snad jen to, že je dobře když ještě nikdo neumí využít těchto obrovských pohybů mas vzduchu a vody ku svému osobnímu prospěchu a pak ještě také, že tyto letní povětrností situace se vyskytovaly i v minulosti a že se naši předci s nimi dokázali buď vyrovnat nebo se jim přizpůsobit. Lze tedy doufat, že naši vlivní činitelé, kteří tolik touží po svém zvolení v letošních volbách, budou mít dostatek odvahy a rozumu(peníze mají, pouze s nimi nesmyslně nakládají), aby začali systematicky budovat obranu proti těmto dosud nevyzpytatelným přírodním anomáliím, jichž se dočkáme zřejmě i v budoucnu.
Jaroslav Lněnička
29. 6. 2009
Doslov Po předchozím odpoledním potulování několika menších bouřek kolem, přišla opět z východu, jedna trochu intenzivnější, když si vyměnila asi 25 elektrostatických výbojů se zemí a o něco méně mezi svými mraky. Teplota klesla z 25oC na 18 při tlaku asi 1012hPa, vítr byl velmi slabý a deště asi tolik, aby se nemuselo zalévat na zahradě. Byl to takový odpočinkový Medardův čaj o páté. Nic extra. Už by ho to ale, zmetka jednoho, mohlo přejít, aby si ti lidé v jím dříve drsně navštívených oblastech mohli oddychnout. Kdyby se tak „Zeleným“podařilo s ním uzavřít nějakou koalici, to by byl byznys a úspěch ve volbách. Medard jede ale asi po jiné koleji a volby u nás ho, na rozdíl od iniciativních tuzemských prospěchářů zapsaných na volebních lístcích, nezajímají. Snad to je tak i lepší, protože si představte, co by se mohlo stát, kdyby se stal nezávislým kandidátem a chtěl tady udělat nějaký pořádek. To by bylo lobování a pomlouvání a podplácení. Jestli by to, ale chtěli taky udělat Marťani??!! Páni a dámy, to by bylo „čóromóro“ ! Radši konec s těmito úvahami. Vraťme se k létajícím strojům.
Jaroslav Lněnička
29. 6. 2009, 17.45
|
||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |