Akademie letectví :: číslo 09 / 2009 / Cesta tam a zase zpátky
e-magazín Akademie letectví

Cesta tam a zase zpátky

Dne 18. 7. 2009 v odpoledních hodinách jsem v rámci výcviku na soukromého pilota (PPL) provedl navigační let s instruktorem na trati Jaroměř - Pardubice - Tuřany (Brno), kde jsme přistáli, a následně návrat po trati Tuřany - Moravská Třebová - Jaroměř.

Protože jsem si s sebou vzal fotoaparát a podařilo se mi pořídit několik použitelných snímků, usoudili jsme, že informace o reálném "malém létání" by pro čtenáře Akademie letectví mohla být zajímavá. Výsledkem je tento můj článek obsahující komentovaný pohled na část naší republiky spolu se stručnou informací o činnosti pilota, který se takového letu "dopustí".

V rámci výcviku jsem pro první část letu podával letový plán. Ještě před podáním letového plánu (nutno podat minimálně 30 minut před letem) bylo samozřejmě nutné provést veškerou předletovou přípravu, mimo jiné seznámit se s aktuálními platnými omezeními ve vzdušném prostoru, zakreslit trasu do mapy a připravit a spočítat navigační štítek - ten obsahuje mimo jiného vzdálenosti a kursy jednotlivých ramen trasy, a z nich vyplývající letové doby, spotřebu atd.

Poté jsem již byl schopen vyplnit a podat letový plán. To jsem provedl telefonicky, paní na druhé konci se mnou měla trpělivost, neb jsem plán podával poprvé, nicméně příprava před telefonátem se vyplatila a vše jsem přeříkal v řádném pořadí a bez koktání. Následně jsme se postupně i se všemi potřebnými proprietami nasoukali do Cessny 172 a v patřičném čase odstartovali.

Po startu jsme kontaktovali řízení letového provozu (Praha info) a aktivovali si podaný letový plán. Podání plánu a jeho následná aktivace zajistí, že všechna pracoviště řízení provozu, kterých se plánovaná trasa dotkne, mají informace o našem letu a mohou tak s naším provozem dopředu počítat, a nemusíme s nimi komuikovat o našich záměrech. Byla nám potvrzena aktivace letového plánu a tak tedy radostně vyrážíme směrem k Pardubicím. V řádném předstihu kontaktujeme Pardubice, oznamujeme že letíme podle letového plánu a Pardubice nám potvrzují povolení průletu jejich prostorem přes body Holice a Práchovice. Na snímku je pohled směrem jihovýchodně od Pardubic - počasí bylo veselé, slunečné.

Po cvhíli z lesa začla vystupovat vodní nádrž Hamry, a po levé ruce jsme měli Hlinsko.

Cestou jsem fotil víceméně co mě padlo do oka bez nějakého záměru, o to zajímavější pak bylo zpětně doma dohledávat, co jsem to vlastně vyfotografoval. Pečlivá předletová příprava (čáry v mapě s pětiminutovými značkami) a časové značky, které snímkům digitální fotoaparát přiřazuje, mi dovolily úspěšně určit, spolu s fotomapou na mapy.cz, všechny snímky. Na třech následujících snímcích je Fryšava pod Žákovou horou, Bystřice nad Pernštejnem a hrad Pernštejn.

To už jsme ale byli v kontaku s letištěm v Tuřanech. Náš přílet byl samozřejmě dle letového plánu očekáván, nicméně vzhledem k vyššímu provozu jsme byli instruováni vyčkávat severně letiště. Vyčkávání bylo nicméně velice krátké a následně jsem se již nacházeli v poloze "levý base" dráhy 10.

Po přistání jsme byli nasměrováni na stojánku GA, kde jsme se zařadili do společnosti několika mírně větších, leč stále "malých" letounů. Jen co jsem vystrčil nos z letadla, s velkým hřmotem přistál a přiroloval veliký dopravní Iljušin, tuším že Il-76, bohužel jsem ho nestihl vyfotografovat, protože jsem byl promptně odvezen na "handling", kde jsem byl povinnen zaplatit přistávací poplatek (cena pro piloty ve výcviku 1050,-) a po mém návratu již byl Il zaparkován mimo dosah.

Po vzletu z Tuřan jsme se vydali, již bez letového plánu (a mimo řízené prostory, kromě Brna) na cestu zpět přes Moravskou Třebovou. Na snímcích naleznete postupně Vyškov, větrnou elektrárnu Protivanov I. a II., větrnou elektrárnu Brodek u Konice, Jaroměřice u Jevíčka - kalvárie-poutní místo, Linhartice, letiště Moravská Třebová (obec Staré Město), Rychnov na Moravě, vojenský prostor v lese severně Týniště nad Orlicí a pohled na vzdálené Týniště nad Orlicí.

Poté jsme úspěšně přistáli zpět v Jaroměři. Jak bývá dobrým zvykem, poděkoval jsem letadlu, že s námi i přes veškerou moji snahu bezpečně přistálo na letišti, instruktorovi jsem koupil pivo, aby si trošku spravil náladu, a vyrazil jsem domů.

Doufám, že naše čtenáře tento krátký exkurs mimo modelaření a aerodynamické teorie přinejmenším osvěžil, a pokud někdo chce zažít takovýto pohled z letadla na naši "placku", srdečně ho zvu na letiště v Jaroměři, kde ho, bohužel tedy za mrzký peníz, ale s tím už se v dnešní době musí počítat, rádi vyvezou místní kvalifikovaní piloti zde sídlící soukromé letecké školy na fotolet po trase, na které se domluvíte. A ti, kdo to do Jaroměře mají z ruky, jistě najdou podobné příležitosti na nejbližším malém letišti - naštěstí jich u nás máme ještě pořád dost, byť některá již padla za oběť moderní době. Přijďte se svézt, nahoře je fajn, rádi vás uvidíme. A pokud jste v tomto článku nenašli nějakou informaci, která by vás zajímala, neváhejte a pište na níže uvedený e-mail.

Svatopluk Tomšů
5. 8. 2009
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz