|
|||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Trojrozměrné prudění
Avia BH 7-LHK
Solar Impulse
ne Zpráva o počasí
Let do Brna
Knihy
AL na DVD
|
Editorial Dnes je neděle 2.srpna 2009, nádherné letní počasí, teplota 30oC, slabý vítr různých směrů(což odborníci zvou termickými závany) a všeliká okřídlená zvířata koušou co se dá. Nejvíce lidskou pokožku. Je to skvělé léto, i když jistě někteří lidé budou hořekovat jaké je vedro a vůbec jak je všechno hrozné. Teprve bude, jen co začne volební kampaň všelikých šejdířů pasujících se za předvoj lidí tohoto státu. V podstatě máme co jsme sice nechtěli, ale dopustili jsme to. Léto naštěstí ne, takže je právě nádherné.
V prvním příspěvku připomeneme trochu jinak než dříve, co se asi dějem kolem nosných ploch letadel a vůbec kolem nich, když se pohybují vzduchem. Mnozí, věcí ještě nepříliš znalí tomu nebudou chtít asi věřit. Ale je to tak. Kdo by nevěřil tomu jak mohutné mohou být například okrajové víry křídla, nechť na oba jeho konce připevní lehké stuhy o délce cca 5m a vypustí svůj stroj do vzduchu. Pokud nepoletí příliš rychle, aby se stuhy neutrhly, dostane se mu instruktivního obrazu vířivého proudění v těchto místech. Ztráty jsou zde tím větší, čím je tvar nosné plochy nesprávnější a snaha dosáhnout vztlaku co největšího, způsobem“co to dá“. Pak jsme si v druhém článku dovolili pohrát s návrhem modelu letadla AVIA BH7, který jsem předělali z hornokřídlého zase na dolnokřídlý. Co kdyby to tak bývalo bylo? Nakonec to v tom dalším tak bylo. Následující článek si všímá trochu podrobněji a trochu neomaleně švýcarského „Solarimpulse projektu“, který si klade za cíl v nejbližších dvou letech obletět Zemi pomocí sluneční energie. Je to skvělá myšlenka a my jen závidíme, že jsme u ni také nemohli být, protože náš finanční vklad by asi pány B.Piccarda a A. Borschlega příliš nenadchl. Proto o tom alespoň píšeme a snad ještě psát budeme, protože nějaký zdroj aktualit nám byl z tiskového odboru projektu slíben. My jsme jim zato poslali tento náš článek asi před dvěma týdny. Předposlední článek pojednává opět maličko o počasí, jež nás navštívilo počátkem července. Když může Český rozhlas podávat zprávy o počasí v průměru každých asi 20 minut, tak jsme si také troufli to jednou zhodnotit vlastními silami. V posledním článku najdete sugestivní popis letu, při instruktorském výcviku, z Jaroměře do Brna a zpátky, s mnoha fotografiemi, které čtenáři pomohou přiblížit okolnosti i průběh takovéto akce. Dobré počasí je při takovýchto letech vítané. Knihy o létání a letectví, včetně leteckého modelářství, nabízíme znovu a znovu, protože neřídké konfrontace se zájemci a stoupenci letectví nejsou stále příliš povzbudivé. A při tom je to pro většinu z nich jistě poměrně snadné listovat několik desítek minut textem s mnoha obrázky a dozvědět se oč při pohybu vzduchem běží a že subjektivní výklad fyzikálních zákonů platných i v našich zeměpisných šířkách neradno uplatňovat. Možná, že jsme ale stále v tom dost naivní.
Jaroslav Lněnička
2.8.2009
|
||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |