Akademie letectví :: číslo 11 / 2009 / Editorial
e-magazín Akademie letectví

Editorial

Je 17.září 2009 odpoledne. Listí ze stromů začíná pomalu, ale jistě opadávat, babí léto končí, mnozí tažní ptáci již odlétli a ani nemuseli čekat na to, až jim k tomu třeba upravíme jejich ústavu nebo navrhneme rozpočet na příští rok, začneme topit v kamnech a teplárnách, budeme bez amerického radaru, sklidíme ovoce ze sadů a zelí z polí, abychom měli vitamíny a vápník, až přijde ta prasácká chřipka a vůbec se budeme chystat na další zimu. Asi bude i sníh, ale zase prý nebudou prostředky na úklid chodníků, takže by bylo lepší, aby ho bylo co nejméně a vůbec žádná ledovatka. A mezi tím ještě bude rovnodennost, tak jako každý rok. Tak a teď k naší věci.

V tomto vydání magazínu přijdou trochu zkrátka letečtí modeláři, protože se na ně dostane až příště. Věnujeme se tentokrát nedávné minulosti a horké současnosti a to u skutečných letadel a létání.

Měl jsem a ještě stále mám ideu, že by se v našem magazínu mohly prezentovat české aerokluby, pokud o to budou stát. Takže jsem tentokrát navrhl hronovskému aeroklubu ve Velkém Poříčí, že po dohodě s nimi o nich něco zveřejníme. Výsledek tohoto společného konání naleznete v prvním článku. Je to zčásti retrospektivní a zčásti současný letmý pohled na dění tohoto aeroklubu.

V druhém článku je zpráva o tom, že stále není nadšení a úsilí stavitelů nových letadel v tomto státě zcela decimováno a že žije, ač je to někdy s podivem v tak nepříznivém prostředí jaké existuje. Je to úžasné zjištění, když naleznete partu mladých lidí, kteří společně s vlídnou a vlivnou podporou mecenáše dokáží postavit nový létající stroj. V tomto případě byly splněny dvě nejdůležitější podmínky pro takovou činnost. Podmínku nutnou - dostatečné nadšení, odbornost, vytrvalost a vůbec tvůrčí schopnosti poskytl ten zmíněný tým studentů VUT v Brně. Ta však sama o sobě není pro daný úkol postačující. Takových týmů by asi bylo více. Ochranná, lépe řečeno finační křídla však nad nimi rozestřela úspěšná a do budoucna zaměřená firma KUBÍČEK BALLOONS v Brně. Tyto dvě okolnosti pak znamenaly ve svém výsledku obnovený celokovový dvoumístný letoun M-2 Scout, který byl inspirován celodřevěným Rubličovým SKAUTEM z roku 1948. Divotvorná kombinace se povedla a pohodový létající stroj je na světě následován rozsáhle rozpracovaným druhým kusem. A o tom jsme si dovolili podat zprávu.

V třetím článku je připomenutí snah a úspěchů legendy letectví Američana Paul Mac Creadyho a jeho týmu. Tentokrát je to jeho první vítězství se šlapacím letadlem a zisk 1. Kremerovy ceny. Letadlo je to sice poněkud bizardní a pohybovalo se velmi nízkými rychlostmi, v podstatě srovnatelnými s trochu rychlejší chůzí a létalo velmi nízko, protože lidské výkonové schopnosti jiné letové situace neumožňují. Všimněte si, mimo jiné, že Gossamer Condor nemá žádnou svislou ocasní plochu. V úvodu článku je připomenutí jedné z dřívějších méně úspěšných snah o let lidskou silou z roku 1973 z Anglie a pak také jakéhosi francouzského „Tleskače“ na okřídleném bicyklu z doby před 1. světovou válkou.V příštím magazínu budeme s touto tématikou pokračovat.

Jaroslav Lněnička
19. 9. 2009

P.S.: Ještě mi to nedalo a připojil jsem aerodynamické charakteristiky 10 profilů, z toho 5 tlustších a 5 zase tenčích. Pravděpodobně to mnohým mudrlantům příliš nepomůže, ale snad pochytí alespoň něco z jejich rozdílných chování daných jejich tvary a okolnostmi souvisejících s prostředím, které okolo nich proudí( je to zas to Reynoldsovo číslo). Uvedl jsem záměrně jejich vzájemná porovnání, aby rozdíly v jejich chování byly patrné bez zdlouhavějších vyhledávání jejich charakteristik.

Jaroslav Lněnička
24. 9. 2009
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz