|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Aktualita
Boeing 787 Aktualita
Vyjádření SMČR MacCready 3
Galerie profilů J. J.
Doplňky nosných a ocasních ploch
Slovník pojmů
Knihy
AL na DVD
|
Boeing 787 Dreamliner
I když jsme magazínem převážně pro menší letouny, nemůžeme opomenout takovou významnou událost jakou byla včerejší předváděcí show na Everett´s Pain Field ve státě Washington v USA, kde Boeing prezentoval před 25 000 diváky svůj nejnovější stroj „BOEING 787“. Testovací let byl zkrácen kvůli nepřízni počasí a proto i fotografie převzaté ze serveru msn.com nejsou právě nejkvalitnější. Je to největší konkurent „AIRBUSu A 350“, i když vzlétl k prvnímu oficiálnímu letu s dvouletým zpožděním, k čemuž přispěla i loňská osmitýdenní stávka v Seattlu a následné přesunutí kompletací stroje do North Charlestonu. Přes tyto nepříznivé skutečnosti, doprovázené ještě obrovskými dodatečnými finančními náklady,má údajně fa Boeing objednávky(snad ne jenom poptávky) na 840 kusů. Airbus má snad 505 objednávek na své stroje. Šest těchto strojů bude testováno v průběhu příštích devíti měsíců a teprve potom se dočkají prvních dodávek v Japonsku. V programu Boeingu je jakási rodina 787, která má zatím tři členy lišící se velikostmi a výkony. Jsou to:
Všechny tři stroje jsou zhotoveny převážně z kompozitových materiálů s hlavním použitím uhlíkových prvků. Společnost Boeing uvádí u těchto dopravních letounů, podle nich převratných konstrukcí, ještě jako jejich největší přednosti – menší hlučnost, nižší emise a snížení spotřeby paliva o cca 20%. Podívejte se na následující obrázky s krátkými komentáři na nich uvedenými.
Jaroslav Lněnička
16. 12. 2009
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |