|
|||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Aktualita
Boeing 787 Aktualita
Vyjádření SMČR MacCready 3
Galerie profilů J. J.
Doplňky nosných a ocasních ploch
Slovník pojmů
Knihy
AL na DVD
|
Editorial Vcházíme do třetího ročníku Akademie letectví, což rádi připomínáme titulní stranou jeho prvního čísla, všem našim současným i budoucím příznivcům. Jsou na ni zachyceny čtyři tvary profilů společně s PF 2010( pro ty, kdož jsou méně obeznámeni s francouzským jazykem, si dovolujeme připomenout, že tento symbol vznikl zkrácením dvou slov – Pour félicité, což je česky „pro štěstí“ a posílá se obvykle jako upřímné novoroční přání) a naším, od srdce myšleným, doplňkem týkajícím se financí. Ten jsme uvedli proto, že se ztotožňujeme s výrokem p.prof Wichterle, jež by měl být uváděn jako základní postulát ve všech publikacích z oborů ekonomie a peněžnictví, podobně jako je to činěno s Newtonovými zákony v učebnicích mechaniky. Tuto jeho charakteristiku pokládáme za zásadní, protože osobní(rodinná) finanční bilance je, podle nás, mnohem důležitější než jakýkoliv stav tzv. státního rozpočtu, který mají v rukou úředníci a politici, jež nejsou jeho vlastníky, ale pouze uživateli, spíše zneuživateli. Takže pan prof. Wichterle pronesl asi následující myšlenku: “Peněz nemusí být zas až tak moc, ale musí být furt“. V takovém ne nepříznivém stavu se velmi pravděpodobně nacházel i team Paul Mac Creadyho v USA kolem roku 1980, když byl nad ním rozprostřen ochranný deštník firmy DuPont a později se přidal také podpůrný grant z NASA( o tom se zatím našim nadšencům zdá jen ve velmi krásných snech). A věci se proto mohly dát znovu do pohybu směrem k využití sluneční energie nejen pro UAV, ale i pro letouny s lidskou osádkou. O tom přinášíme stručný záznam v prvním článku. V dalším článku o profilech J.Janovce se stručně zmiňujeme o tom kam až lze posunout výkonové charakteristiky profilů nosných ploch, a to i u nás v Čechách na Moravě a ve Slezsku s nulovou vnější podporou mimořádných sponzorů, když správní lidé použijí vhodné nástroje a vloží do svého konání svůj um a píli. Kdo chce, ať se potěší tím, co je i tady k použití v letectví, aniž by bylo nutno obtížně hledat informace v cizině, kde se jedná o rozsáhlé podpory práce celých týmů a s rozsáhlým zázemím. Třetí článek pojednává stručně o různých prostředcích ovlivňujících proudění na nosných a ocasních plochách a sice i o těch, jež jsme vám již v dřívějších magazínech připomenuli. Trochu více se zmiňujeme o řešeních, jež byla používána již v 50. letech minulého století. Jsou to jednoduché doplňky ploch, jejichž úkolem je přivést do proudění mezních vrstev čerstvou energii z vnějšího proudu. Použili jsme českého názvu, který se nemusí každému líbit. Jak ale lépe přeložit z angličtiny „Vortex Generators“? Tyto prvky jsou nyní znovu zaváděny u menších i větších letounů a přinášejí, podle více pramenů, výhody ve snížení minimálních rychlostí letu, snížení hlučnosti a spotřeby paliva apod. v rozsahu 3 až 7%. Proto se o nich zmiňujeme i v tomto magazínu. Doplnili jsme také Slovník vybraných pojmů o tento námět a zveřejňujeme ho jako celek v tomto magazínu. Naleznete zde také přehled populárně naučné literatury, kterou můžeme poskytnout.
Jaroslav Lněnička
30. 11. 2009
|
||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |