|
|||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Větroň '71
RCEJ/K
Dotaz čtenáře
Recenze knihy
Knihy
AL na DVD
|
Dostali jsme dotaz na chování samokřídla typu „rovné prkno“, které je v následujícím obrázku a má, podle svého tvůrce vyhovující výkony i vlastnosti v bezmotorovém letu, ale se zapnutou pohonnou jednotkou má značnou snahu přecházet do svislého stoupavého letu, což se jeho majitele příliš nezamlouvalo.
V tom „zadání“ dotazu nebyly žádné údaje o profilu, hmotnosti i pohonné jednotce. Abychom mohli alespoň trochu vyhovět bylo nutno odhadnout o jaký se asi jedná profil. Stvořil jsem takový jaký je na dalším obrázku, abych měl jakousi představu o klopném momentu.
Pak jsme se dohodli s tazatelem, jestli by to tak nějak mohlo být. Snad prý ano. Tak jsem popohnal svoje opotřebované mozkové závity a navrhl opatření zachycená v tomto obrázku.
Nebudu je sáhodlouze zdůvodňovat. Napoprvé bylo celkem pochopitelné, že nejsnazší řešení by mohlo být potlačením osy motoru (rotační osy vrtule)tak, aby tah procházel těžištěm nebo ještě lépe trochu nad ním. Kdyby to nebylo schůdné tak posunout těžiště kupředu, což by ale mohlo mít za následek zhoršení výkonů a vlastností. Dalším nápadem bylo trimovat během motorového letu elevony o několik stupňů dolů a v bezmotorovém letu je vrátit do původní polohy. Strůjce tohoto modelu pak sám uvažoval o případné úpravě přední části trupu tak, aby pohonná jednotka byla umístěna výš a tak její tah nevyvozoval buď žádný moment vůči těžišti, nebo přispíval záporným klopným momentem. Moje připomínka zda není pohonná jednotka příliš předimenzovaná byla vysvětlena tím, že poskytuje (po hrubém odhadu násobku provozního napětí a proudu násobeného účinností) přiměřený výkon pro hmotnost kolem 0,97kg, kterou model údajně má. Tyto údaje jsem ale na počátku neznal. Nakonec to dopadlo tak, že tvůrce J.Ch. potlačil osu tahu pohonné jednotky o dalších cca 5o a model se v motorovém letu „umravnil“ na úhlu stoupání odhadnutém na cca 30o, s čímž byl spokojen. A takhle to jednoduše skončilo. Z čehož lze vyvodit jisté poučení, že je vhodné postupovat vždy nejprve cestou nejjednodušších úprav, pokud hodláme cokoliv měnit nebo napravovat. Je to například jako s autem, které se přestane pohybovat. Velmi účelné je nejdříve zkontrolovat zda je ještě k dispozici nějaké palivo. A pak teprve hledat jiné možné příčiny.
Jaroslav Lněnička
21. 4. 2010
|
||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |