Akademie letectví :: číslo 07 / 2010 / Vzdálená soutěž na návrh větroně o rozpětí 13 m (2. část)
e-magazín Akademie letectví

EVEKTOR Kunovice
a jeho létající stroje

Když před druhou světovou válkou byla vybírána lokalita v tehdejší ČSR, která by se nacházela mimo dosah potenciálních německých nepřátelských letadel, padla volba na Kunovice. Zde již v roce 1936 byla založena továrna na opravu letadel spadající pod podnik Škoda. Ta byla postupně i během války a po ní dokončována a rozšiřována a tak spatřil světlo světa LET Kunovice a později v roce 1970 i Aerotechnik Kunovice, jakožto jeden z podniků ÚV Svazarmu( to byl ústřední výbor svazu pro spolupráci s armádou v němž musely být všechny letecké aktivity-pokud byly povoleny za tehdejšího pseudokomunistického režimu, organizovány).

V roce 1991 byla založena společnost EVEKTOR, jejíž sídlo je v nové budově na opačném konci kunovického letiště než je stále podnik LET.

EVEKTOR je obchodně-technická společnost velmi dobře vybavená pro vývoj, projektování, konstruování, výrobu i stavbu prototypů letounů a částí automobilů. Protože jsou to však poměrně křehké segmenty trhů a jejich stabilita není v průběhu času ustálená, zabývá se společnost i jinými strojírenskými aktivitami například s firmou Andreas Stihl.

EVEKTOR náleží dnes mezi renomované výrobce lehkých sportovních letounů ve světě s prodejní síti ve 40 zemích, kam dodala více než 1 000 kusů.

Byly a jsou to zejména dvoumístné letouny Eurostar a SportStar a čtyřmístný letoun VUT100 Cobra. A teď to brzy bude i EV-55 Outback o němž jsme přinesli report z jeho březnového „roll-outu“ v posledním čísle našeho magazínu.

Začněme těmi dříve sestavenými a několik let v mnoha desítkách zemích úspěšně sportovními letouny ve zmíněném počtu. O něco dříve než SportStar to byl EuroStar. Oba jsou to letouny tvary a velikostmi velmi si podobné. EuroStar je na následujícím obrázku.

Technické a výkonové charakteristiky ( při hmotnosti 450kg):
rozpětí8,15m
nosná plocha9,8 m2
délka6 m
výška2,5 m
letová hmotnost se záchranným systémem472,5 kg
násobky+6/-3 g
klouzavost10
max. obsah nádrží118 l
motorRotax 912ULS , Rotax 912UL
max. rychlost vodorov. letu240km/h , 220km/h
cestovní rychlost200km/h , 180km/h
stoupavost7,5m/s , 5m/s
dostup6 000m
minimální rychlost65km/h
dolet750 – 1300 km
šířka kabiny v místě ramen1,18m

Eurostar i SportStar jsou dvoumístné sportovní letouny kategorie ULL celokovové konstrukce s velmi dobrým povrchem všech obtékáných částí.

Na dalším obrázku je pohled na jeden z těchto strojů s jedním z rozhodujících jeho tvůrců ing.Martinem Drštičkou. Záběr byl pořízen za velmi větrného počasí a tak musel Martin přidržet pásku ohraničující návštěvní prostor na zemi.

Následující obrázek představuje čtyřmístný celokovový letoun VUT100-Cobra.

Projekt tohoto letounu, který nebyl ještě vyroben ve větších seriích, byl vytvořen ve spolupráci s VUT v Brně a podpořen Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR.
Technické a výkonové charakteristiky varianty 120i
rozpětí10,5 m
délka8,2 m
nosná plocha13,1m2
maxim.letová hmotnost1 330 kg
užitečné zatížení500 kg
obsah palivových nádrží340 l
motorLycoming IO-360-A1B6(200HP)
třílistá, automaticky stavitelná vrtule1,88 m
maxim. rychlost vodorov. letu278 km/h
stoupavost5 m/s
minim. rychlost93 km/h
dolet se 45 minut. rezervou2 000 km/h
vytrvalost8 h

Tento letoun je na dalším obrázku před hangárem na kunovickém letišti.

Je ještě podle potřeby zdokonalován jak po stránce letových vlastností tak i výkonů, o čemž podává důkaz následující obrázek s detailem změněné odlehčovací plošky výškovky.

A pak je tu na všech dalších obrázcích EV-55 Outback jako současný zástupce vícemístných celokovových letounů (s 15% ním využití kompozitových materiálů) rozličného použití i pro přepravu nákladů, s uplatněným moderním aerodynamickým pojetím, avionikou a dvěma spolehlivě výkonnými pohonnými vrtulovými jednotkami, které v souhrnu poskytují vedle výtečných letových výkonů a vlastností také nízké provozní náklady i nízkou pořizovací cenu. Jeho posláním je nahradit stávající i starší dvoumotorové letouny s pístovými motory opatřenými vrtulemi a úspěšně konkurovat všem jednomotorovým letounům podobného zaměření.

Na dalších třech obrázcích, předpokládáme, že čtenáři nepřehlédli titulní stranu tohoto magazínu, jsou uvedeny rozměry kabiny a 3D pohledy na střední část letounu a pilotního prostoru,

Následující obrázky představují EV-55 při několika příležitostech na kunovickém letišti.

A poslední obrázek pak ukazuje jak to vypadá na palubní desce letounu.

Technické a výkonové parametry
rozpětí16,1 m
délka14,4 m
výška4,7 m
hmotnost prázdného letounu2 620 kg
maxim. náklad1 824 kg
největší hmotnost paliva1 660 kg
2 motory Pratt & Whitney PT6A-21po 400 kW
čtyřlisté za letu stavitelné vrtule s reverzním chodemAVIA AV-844
nejvyšší rychlost vodorovného letu408 km/h
délka startu při hladině moře(SL)510 m
délka startu ve 2000 m při 20oC610 m
délka přistání510 m

Letoun je koncipován buď pro přepravu 9 cestujících v komfortní kabině nebo ve verzi pro přepravu různých nákladů. Přeměna z pasažerské verze na cargo trvá cca 20 minut.

Jaroslav Lněnička
24. 5. 2010
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz