|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
EVEKTOR Kunovice
Upoutané modely v HK
Galerie J. profilů 6. část
Vulkanický prach
RC-V1
Knihy
AL na DVD
|
EVEKTOR Kunovice Když před druhou světovou válkou byla vybírána lokalita v tehdejší ČSR, která by se nacházela mimo dosah potenciálních německých nepřátelských letadel, padla volba na Kunovice. Zde již v roce 1936 byla založena továrna na opravu letadel spadající pod podnik Škoda. Ta byla postupně i během války a po ní dokončována a rozšiřována a tak spatřil světlo světa LET Kunovice a později v roce 1970 i Aerotechnik Kunovice, jakožto jeden z podniků ÚV Svazarmu( to byl ústřední výbor svazu pro spolupráci s armádou v němž musely být všechny letecké aktivity-pokud byly povoleny za tehdejšího pseudokomunistického režimu, organizovány). V roce 1991 byla založena společnost EVEKTOR, jejíž sídlo je v nové budově na opačném konci kunovického letiště než je stále podnik LET. EVEKTOR je obchodně-technická společnost velmi dobře vybavená pro vývoj, projektování, konstruování, výrobu i stavbu prototypů letounů a částí automobilů. Protože jsou to však poměrně křehké segmenty trhů a jejich stabilita není v průběhu času ustálená, zabývá se společnost i jinými strojírenskými aktivitami například s firmou Andreas Stihl. EVEKTOR náleží dnes mezi renomované výrobce lehkých sportovních letounů ve světě s prodejní síti ve 40 zemích, kam dodala více než 1 000 kusů. Byly a jsou to zejména dvoumístné letouny Eurostar a SportStar a čtyřmístný letoun VUT100 Cobra. A teď to brzy bude i EV-55 Outback o němž jsme přinesli report z jeho březnového „roll-outu“ v posledním čísle našeho magazínu. Začněme těmi dříve sestavenými a několik let v mnoha desítkách zemích úspěšně sportovními letouny ve zmíněném počtu. O něco dříve než SportStar to byl EuroStar. Oba jsou to letouny tvary a velikostmi velmi si podobné. EuroStar je na následujícím obrázku.
Eurostar i SportStar jsou dvoumístné sportovní letouny kategorie ULL celokovové konstrukce s velmi dobrým povrchem všech obtékáných částí. Na dalším obrázku je pohled na jeden z těchto strojů s jedním z rozhodujících jeho tvůrců ing.Martinem Drštičkou. Záběr byl pořízen za velmi větrného počasí a tak musel Martin přidržet pásku ohraničující návštěvní prostor na zemi.
Následující obrázek představuje čtyřmístný celokovový letoun VUT100-Cobra.
Projekt tohoto letounu, který nebyl ještě vyroben ve větších seriích, byl vytvořen ve spolupráci s VUT v Brně a podpořen Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR.
Tento letoun je na dalším obrázku před hangárem na kunovickém letišti.
Je ještě podle potřeby zdokonalován jak po stránce letových vlastností tak i výkonů, o čemž podává důkaz následující obrázek s detailem změněné odlehčovací plošky výškovky.
A pak je tu na všech dalších obrázcích EV-55 Outback jako současný zástupce vícemístných celokovových letounů (s 15% ním využití kompozitových materiálů) rozličného použití i pro přepravu nákladů, s uplatněným moderním aerodynamickým pojetím, avionikou a dvěma spolehlivě výkonnými pohonnými vrtulovými jednotkami, které v souhrnu poskytují vedle výtečných letových výkonů a vlastností také nízké provozní náklady i nízkou pořizovací cenu. Jeho posláním je nahradit stávající i starší dvoumotorové letouny s pístovými motory opatřenými vrtulemi a úspěšně konkurovat všem jednomotorovým letounům podobného zaměření. Na dalších třech obrázcích, předpokládáme, že čtenáři nepřehlédli titulní stranu tohoto magazínu, jsou uvedeny rozměry kabiny a 3D pohledy na střední část letounu a pilotního prostoru,
Následující obrázky představují EV-55 při několika příležitostech na kunovickém letišti.
A poslední obrázek pak ukazuje jak to vypadá na palubní desce letounu.
Letoun je koncipován buď pro přepravu 9 cestujících v komfortní kabině nebo ve verzi pro přepravu různých nákladů. Přeměna z pasažerské verze na cargo trvá cca 20 minut.
Jaroslav Lněnička
24. 5. 2010
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |