Akademie letectví :: číslo 08 / 2010 / Editorial
e-magazín Akademie letectví

Editorial

Je 2.července 2010. Vůkol se potulují cumulocongesty a cumulonimby s občasnou místní bouřkou, vzduch je při teplotách kolem třiceti stupňů již hodně mazlavý(někteří říkají řídký) a proto pro létání ne nejvhodnější a také je po volbách do dolní sněmovny ČR.

Vždycky tomu tak v minulosti nebylo (to jsme ještě neměli parlament). Například v roce 1433 na den sv. Antonína(13. června) padl ve všech krajích království Českého sníh neobyčejně velký. Lidé nemohli z vesnic do měst choditi a pošla z toho velká drahota. Dnes také přichází velmi často drahota na některé dodávky a služby a při tom v létě po sněhu ani památky.

5.června 1646 se kolem Prahy strhlo velké povětří a hřímání a kusy ledu jako slepičí vejce padaly. 2. června 1697 přišel velký mráz a velké škody na žitu způsobil. 14. června 1821 pomrzly natě brambor a listí stromů a pak ještě 20. téhož měsíce se přihnala přehrozná chumelenice.

A my do toho přinášíme 32. číslo našeho magazínu.

V prvním článku je povídání o tom co to asi jsou letové vlastnosti letadel a jak je chápat a posuzovat. Nepleťte si je, prosím, s letovými výkony. To je něco jiného i když oba pojmy spolu souvisí.

V druhém článku je krátký textový i obrazový report z New Yorku týkající se tamnějšího závodu Red Bull Air Race. Jsou zde i výsledky.

Další článek je pro letecké modeláře s návrhem větroně o rozpětí 2,55 m s pomocným elektropohonem. Je to již stroj dostatečně viditelný i na několika set metrovou vzdálenost a má slibné výkony.

Upozornění na soutěž A.L.Breblinga, který se v roce 1811 pokusil v Ulmu překonat Dunaj na závěsném kluzáku, pořádanou AERO Friedrichshafen a radnicí města Ulmu v příštím roce, je v posledním článku. Bude přinejmenším zajímavé vidět všechny zúčastněné stroje na závěrečné výstavě.

A na konec je tu zase doplněný Sborník vybraných výrazů, který začíná nabývat rozsáhlejšího objemu.

Přestože o populární knihy z letectví není nijak výrazný zájem jsou tu připomenuty zase.

Chtěli jsme ještě připojit nejnovější zprávy o SolarImpulse, ale zkušební lety byly několikrát odloženy, poslední včera. Chystá se mnohahodinový denní let, v cca 8 500 m, který by poskytl dostatek zásobní energie na navazující celonoční let ve výšce 1 500 m.

J. L.
2. 7. 2010

Dodatek:

První prototyp SolarImpulse HB-SIA po několikerých odkladech odstartoval s pilotem André Borschbergem dne 7.7.2010 v 6h51min, vystoupal postupně až do výšky 8 564m a létal na "sluneční pohon". Při tom shromažďoval energii v bateriích pro pokračující let v noci bez napájení Sluncem. Přistál 8.7.2010 v 9,00h a setrval tak ve vzduchu cca 26 hodin.

Průměrná rychlost letu byla kolem 41 km/h, když maximální rychlosti 122 km/h bylo krátce dosaženo nízko nad Zemí.

Během několika týdnů bude započata stavba druhého prototypu HB-SIB s nímž bude podniknut přelet Atlantiku a v následující etapě let kolem světa na sluneční pohon.

Dnešního dne byla úspěšně zakončena 11 letá práce celého týmu.

J. L.
8. 7. 2010
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz