|
|||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
O stabilitě
Soutež RCEK a 21. srpen
CIAF 2010
Solar Impulse
Knihy
AL na DVD
|
Editorial V tomto magazínu pokračujeme s malým seriálem o stabilitě letounu(modelu,UAV) s pevným křídlem. Tentokrát se jedná převážně o stabilitu podélnou, která má zásadní vliv na užitnou hodnotu létajícího stroje a jeho bezpečnost. Pokud není dostatečná, což v některých případech však není bezpodmínečně vyžadováno, je příčinou obtížné ovladatelnosti stroje a může vést k jeho zkáze. Cílem tohoto článku je napovědět něco o příčinách a následcích málo nebo zcela podélně nestabilních létajících strojů a jak je posuzovat. Je to jen stručný nástin mnoha okolností s tím spojených, doprovázený vhodným počtem obrázků, které by měly napomoci pochopení těchto stavů. Snažili jsme se vyhnout matematickým popisům, aby nedošlo k nežádoucímu odmítání takovýchto informací, jež nemusí být, i přes naší snahu o popuární a srozumitelné vysvětlení, mnoha stoupencům a hlavně provozovatelům letounů ani v takovémto podání po chuti. Ještě však budou dvě další pokračování o jiných letových stavech. V druhém článku se zmiňujeme o jedné leteckomodelářské soutěži, kdy mezi sebou soupeří menší modely poháněné elektromotory v dosažení co nejdelšího letového času, i při využití termiky, (jeho limit však nesmí být překročen) a co nejpřesnějšího přistání. Je to, čtenářům našeho magazínu, již známá kategorie F3K. Modely dosahují během cca 30 sekund motorového letu výšky kolem 300m, aby nejpozději v poslední sekundě 10-ti minutového pracovního času přistály na vytyčeném bodu. Tentokrát se takováto soutěž konala na letišti ve Staré Pace 21.8.2010. Třetí článek je krátkou reportáží z tradičního dvoudenního leteckého festivalu CIAF 2010, který se konal na hradeckém letišti. Snažili jsme v ní, mimo jiné, upozornit na některé zajímavé konstrukční detaily u několika vojenských letounů. A také připomenout blížící se volby do senátu a komunálních zastupitelstev. V posledním článku přinášíme aktuální informace z dění kolem programu Solar Impulse.
J. L.
6. 9. 2010
|
||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |