|
|||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Aktualita AERO 2011
Aktualita Solar Impulse
Jaký stroj?! Část 3.
Dotaz na vrtuli
Neobvyklé proudění
Další vývoj RCEK Rorýse
Zdvořilé upozornění
Knihy
AL na DVD
|
Další vývoj RCEK Rorýse (Daidalose) V rámci pokračujícího rozvoje elektrických pohonů letounů a jejich modelů jsme také trochu pokročili s vývojem loňských „Rorýsů“ ( pod obchodním názvem „Daidalos“). Je to náš malý příspěvek pro případné další rozšíření sortimentu jejich úspěšného výrobce – „Ypsi“, Martina Bílka ve Valašském Meziříčí. Oč se jedná? K původnímu křídlu Rorýse s rozpětím o velikosti 1 800mm jsem připojil obdélníkovou střední část o rozpětí 400mm. Takže vznikl nový prototyp o rozpětí 2 200mm pro danou kategorii RCEK. Účelem bylo prokázat naše dřívější tvrzení o tom, že pro předepsané výkony pohonné jednotky této kategorie je možné použít rozpětí větší, nejenom dosavadních 2 000mm. Což se zřejmě potvrdilo.
Novou, větší a štíhlejší, nosnou plochu jsem po mírných úpravách jejího uložení připevnil na jeden z mých testovacích trupů. Vzepětí obou vnějších částí křídla jsem upravil do tvaru široce rozevřeného „U“, což poskytuje modelu snazší ovládání v zatáčkách při vhodné míře stranové stability. Celková hmotnost vzrostla o cca 45g. Křídlo je v celku. Dosavadní výsledky napovídají, podle očekávání, že stoupavost sice mírně klesla, ale klesavost se také zmenšila a zároveň vzrostla i klouzavost při srovnatelné pronikavosti. Což jsou celkem příznivé logické důsledky použitých změn. Poloha těžiště se nijak výrazně nezměnila. Úhel seřízení bude vhodné ještě posoudit. Z ovládaných částí nosné plochy jsem použil pouze křidélka. Klapky jsem ponechal fixované v neutrální poloze. Z toho mála dosavadních testů sice nelze dělat definitivní závěry, ale pokrok tu jistě nastal. Tvar nosné plochy i její vzepětí by zřejmě měly být optimalizovány na dané rozpětí. Viditelnost tohoto zvětšeného stroje se významně zlepšila, takže bude zřejmě snazší ho rozeznávat i ve větších výškách. Kdy a jak případně využije výrobce těchto poznatků záleží na něm a na zájmu zákazníků.
© Jaroslav Lněnička
30. 1. 2011
|
||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |