|
|||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Jaký stroj?! Část 4.
AERO 2011
Carter Aviation pro DARPA
Zdvořilé upozornění
Knihy
AL na DVD
|
Carter Aviation Technologies Společnost Carter Aviation Technologies představila v závěru minulého a na začátku tohoto roku svůj nový projekt s letounem u něhož je dosahováno vertikální vzletu i přistání i dopředného letu kombinací pohonu vrtulovou tlačnou jednotkou a rotorem. Vertikální start i přistání zajištuje otáčející se rotor, jehož otáčky jsou sníženy a dopředný pohyb pak konvenční pevná nosná plocha. Letadlo je také opatřeno ocasními plochami. Jedná se o Slowed Rotor Compound Aircraft technologii. Tento stroj je zachycen v následujících obrázcích.
Oč se jedná?! Společnost Carter Aviation Technologies se soustředila na sestrojení letadla se zpomaleným během rotoru. Zrychlující popud k tomu mohly dát výsledky testu z 17.6.2005, kdy bylo dosaženo stejných velikostí obvodových rychlostí okrajů listů rotoru s rychlostí letu. Tento stav se označuje jako μ = 1. Otáčky rotoru činily 107 1/min. Bylo pozorováno významné omezení a skoro úplné odstranění vibrací rotoru i hluku, což jsou okolnosti běžně provázející letadla s rotujícími nosnými plochami.
Na listech rotoru se při tom dějí zajímavé věci, například:
Zkuste si takové poměry na letadle představit. Vhodnost takovýchto zajímavých poměrů při obtékání byla již známa ve 30. letech minulého století. Připomeňme například McDonnell XV-1, Fairey Rotodyn nebo V-22 Osprey s naklápěcím rotorem. Slowed Rotor Compound aircraft má úspěšně kombinovat vysokou účinnost a rychlost letu obvyklého letounu s pevným křídlem s pomalým letem vrtulníku. Tak má být postupně dosaženo rychlosti ve vodorovném letu kolem 800 km/h, když letoun bude zároveň schopen startovat a přistávat svisle. A to všechno s podstatně menšími komplikacemi než se vyskytují u současných řešení s překlápěcími rotory nebo pohonnými jednotkami s možnostmi vektorování jejich tahu. Na závěr je tu ještě video tohoto stroje z testovací fáze I, kdy ještě neměl osazenou pevnou nosnou plochu.
© Jaroslav Lněnička
27. 2. 2011
|
||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |