|
|||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Jaký stroj?! Část 5.
Rychlý kluzák
Kluzák Káně
Knihy
AL na DVD
|
Kluzák se záporným šípem nosné plochy Pro stoupence méně obvyklých tvarů přinášíme námět na stavbu většího kluzáku, téměř „samokřídla“, se záporným šípem nosné plochy.
Takováto koncepce vyžaduje profil nosné plochy s velmi malým nebo žádným klopným momentem a při vhodném, ne příliš velkém geometrickém zkroucení křídla, postačí pro udržení letounu ve vhodném rozsahu úhlů náběhu malý stabilizátor-VOP, velmi blízko za křídlem. Teoreticky by tam být nemusel, ale pro lepší využití dosažitelných výkonů i letových vlastností je jeho přítomnost výhodná, přestože mírně zvýší odpor. Křídlo může být zhotoveno z několika dílů do tvaru vyřezané pěnové hmoty, potaženo sklolaminátovým kompozitem a opatřeno v přední a zadní části uhlíkovými výztuhami, stejně tak jako hlavním nosníkem například ve tvaru “I“. Jeho hmotnost by včetně potřebných úprav pro fungující klapky a křidélka nemusela s jejich ovládacími prvky(servy) přesáhnout 1,8 kg. Pokud by byla zvoleba varianta s pomocným elektromotorem, mohly by být jeho baterie umístěny ve střední části nosné plochy. Tloušťka profilu to umožňuje. Trup by potom mohl například nést vybavení pro snímkování terénu a přenos dat k pilotovi. Autopilot a další nezbytná vybavení by zde mohla být také umístěna. Výsledná hmotnost 5 kg je odhadem a nemusela by být při opatrném používání materiálů, pohonné jednotky, včetně baterií a nezbytných komponentů, překročena. Předpokládané výkony by měly umožňovat poletování i ve větrných a turbulentních podmínkách bez obtíží, pouze závislé na kapacitě pohonné jednotky. Pro stoupavost 6 m/s, při použití pomocného pohonu, by měl postačovat motor o výkonu do 500 W ( na hřídeli), s nímž by mělo být dosahováno ve vodorovném letu rychlostí kolem 90 km/h.
© Jaroslav Lněnička
17. 3. 2011
|
||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |