|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úvodní stránka
Obsah
Titulní list
Editorial
Zázračné profily
Kluzáky F1E
Zeppelinské muzeum
Knihy
AL na DVD
|
Zeppelinské muzeum Byl jsem v tomto příjemném evropském zákoutí již šestkrát, vždy na výstavě AERO, ale ještě ani jednou v Zeppelin Museu. Tentokrát, tj. letos v dubnu, jsem měl možnost to napravit. Tak jsem toho využil a stal jsem se bohatším o poznatky o nichž jsem jen tušil, že by mohly existovat. I když v našem magazínu preferujeme letadla s pevnými křídly, nabyl jsem silného dojmu po této návštěvě, že by to mohlo zajímat i naše čtenáře a tak se osměluji napovědět něco o tom co je možné tam spatřit, pomocí následujícího textu a několika desítek fotografií. Jestli to někoho přiměje k tomu, aby tam zavítal bude to jen dobře. Vybral jsem celkem 60 fotografií a připojil k nim souhrnný text k jednotlivým skupinám , tak jak následují po sobě. Začněme vstupenkou do muzea a pohlednicí s okolním panoramatem a také dobovým plakátem, kdy bylo možno dostat se ve třicátých letech 20. století přes Atlantik do Severní Ameriky za dva dny, když to lodím trvalo zhruba dní šest. V té době ještě jiná pravidelná civilní letecká doprava nefungovala. Prohlédněte si pak nástupní prostředek do lodi. Pak je tu několikrát model hangáru, kotevní kloub Hindenburgu a krásné Zeppelinovo auto. Podíváte-li se na další obrázky z vnitřního uspořádání vzducholodi nemůžete se však ubránit dojmu, jak bylo na úkor hmotnosti stroje plýtváno přídavnými zátěžemi vybavením kajut a místností, zřejmě hlavně za účelem poskytnutí co nevyššího komfortu, aby byli přilákáni cestující. Připomenu alespoň tekoucí vodu ve všech kajutách se zaklápěcími porcelánovými umyvadly. Následující fotografie přinášejí informace o tom jak asi vypadala kabina posádky, vrtulové pohonné jednotky, převodovky a také nesmírné složité detaily nýtování nosné duralové konstrukce lodi. Je těžké posoudit, zdali to bylo možné v té době hotovit lépe. Pak je tu také přehled modelů mnoha vzducholodí německých, francouzských, anglických a amerických. Jsou tu také navigační pomůcky pro let a dost často používaná mapa Barentsova moře. Podívejte se také na poslední dvě fotografie na nichž jsou učební pomůcky pro vysvětlení rozložení sil tahu na vrtulích. Takové a ještě mnohem zajímavější to je v Zeppelinově muzeu vzducholodí na břehu Bodamského jezera, kde panuje po většinu roku skvělé lokální mikroklima, rámované ze severní strany stráněmi s ovocnými sady a z jihu zasněženým Alpami.
© Jaroslav Lněnička
11. 5. 2011
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz |