Blíží se polovina letošních prázdnin a Medard stále „funguje“ jen s malými odchylkami. Prší a zase svítí a pálí slunce a tak se to opakuje s malými obměnami pořád. Někde napršelo víc, než by si místní obyvatele přáli a některé z nich to dokonce postihlo na majetku. Soucítíme s nimi upřímně. Je to však situace opakující se poměrně pravidelně touto roční dobou na různých místech. To, kde má v tom kterém roce spadnout více vody než jinde a jindy, určuje naštěstí zatím jen příroda. Nám nezbývá než se tomu vhodně přizpůsobit.
Když jsem byl v poměrně útlém mládí skautem bylo nám, mimo jiné, vštěpováno kde můžeme postavit stanový tábor, abychom nebyli v nebezpečí při větším dešti. Ti starší vždycky rozhodovali o místě kde budeme stanovat. Nemělo to být například na strmějším svahu, blízko potoka, na holé pláni a podobně. Kdo to nedodržel musel počítat s případnými následky.
Dnes je to o to horší, že se krajina kolem, nás vlivem zvláštně hloupých a nebezpečných centrálně vnucovaných opatření, změnila. Na to příroda reaguje, i přes všeliká civilizační technická opatření, po svém a tak to podle toho i leckde vypadá. Tradiční soužití s přírodou bylo často dramaticky porušeno a proto teď mohou televizní i rozhlasoví komentátoři vzrušenými hlasy komentovat postižení jiných lidí, aniž by často věděli o čem drmolí.
Leč k našemu časopisu, který je v novém kabátě a k letectví vůbec.
V prvním příspěvku je snaha poukázat na to jak může vznikat tak zvaný škodlivý a navíc mnohdy zbytečný odpor při pohybu letadel vzduchem. Je tu uvedeno několik příčin, které to způsobují. Každý nechť sám posoudí co se může jeho létajícímu stroji přihodit, když zavdá některým příčinám zbytečně zapůsobit.
V druhém příspěvku je krátká připomínka jednoho z osobitých modelářských výtvorů, tentokrát z kategorie hydroplánů.
Třetí příspěvek se snaží, v rámci našich možností, připomenout letecké veřejnosti, že zhruba po roce došlo k úspěšnému „panenskému vzletu“(maiden flight) nového českého dvoumotorového letounu EV-55 z kunovického Evektoru. Dostali jsme laskavosti společnosti několik fotografií, ale bez textu a jiných komentářů a tak je zveřejňujeme s komentářem vlastním, aby se i tak dostaly do povědomí leteckého národa.
22.7.2011 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře