Home » Modely či letouny a jejich návrhy » Obtížná poznání vlastností a výkonu modelu letadla

Obtížná poznání vlastností a výkonu modelu letadla

Print Friendly, PDF & Email

Západ slunce  7.8.2011Někdy je obtížné poznat jaké by mohl mít model letadla vlastnosti i výkony. Zvlášť je to nejednoduché u nových nebo jinak nabytých modelů. Platí to ale i pro skutečné letouny. Naposledy jsem se s tím seznámil 7.8.2011, když jsem asistoval u jednoho modelu RCEK profesionálně vyrobeného u nás, o rozpětí kolem 2m.V nosné ploše měly být použity profily prof. Drely AG 44, 45 a 46. Pokud byla nosná plocha vyrobena s dostatečnou přesností pak by obtíže neměly být způsobeny profily. Podle majitele bylo prokazatelné, že při několika soutěžích za stejných podmínek, vykazoval tento stroj nejméně o 15% horší výkony v klesání a podstatně horší klouzavosti při pronikání proti větru. Pouze za termického počasí se stávaly výkony a letové vlastnosti přibližně srovnatelné se soupeřícími stroji.
Bylo dost nezvyklé pozorovat chování stroje v bezmotorovém letu, kdy měl vykazovat co možná nejlepší klouzavost a nejmenší klesavost, když před tím proběhly nemalé zásahy do seřízení modelu. O co šlo?
Toho dne, po mnoha předchozích úpravách majitelem během cca 2 měsíců, byla v prvním pokusu podložena přední část centroplánu křídla podložkou tloušťky cca 2 mm.
Model, i když začal sílit vítr a následně i místní turbulence až do výšky cca 60 m, nijak zvlášť neklouzal. Spíše se prodíral vzduchem. Při letech po větru za nižších rychlostí se očividně zhoršily i letové vlastnosti. Takže se potvrdily informace sestavovatele a majitele modelu M.Č.
Bylo tedy přikročeno k výrazné změně seřízení tak, že zadní část křídla byla na trupu podložením zvednuta o cca 3mm. Takže oproti předchozímu stavu se úhel seřízení změnil o cca dva stupně.
Model se choval bez výraznějších změn ve výkonech i vlastnostech. Byli jsme z toho dost zmateni.
Vítr začal sílit. Odhadem k 7 m/s. Od západu se dost rychle blížilo čelo studené fronty. Takže bylo v nouzi rozhodnuto( já jsem to doporučoval) podložit zadní část centroplánu křídla dalšími 3 mm. Celkem nyní 6 mm. Oproti původnímu seřízení byl nyní rozdíl cca 8 mm. To už byla změna seřízení větší než tři stupně. To jsem si v minulosti troufl u svých strojů jen výjimečně. Zároveň byla doplněna zátěž v přední části trupu, protože vítr stále sílil a spadlo už několik kapek.
Motorový stoupavý let se zdál být nyní maličko svižnější. Na řízení byl model teď trochu citlivější. Klouzavý let se však výrazně zlepšil, stejně jako klesání, zejména v letech po větru a při kroužení. Pronikavost proti větru se také zlepšila. Poloha modelu byla ve všech fázích letu zřetelně při menších úhlech náběhu nosné plochy. Let byl tak celkově svižnější a model se již neprodíral ovzduším jako na začátku. Docela pěkně v té slotě klouzal a úspěšně přistál.
Vítr zesíli na cca 10 m/s, takže demontáž modelu proběhla již za svízelnějších podmínek.
Píši o tom proto, že i zkušenější modeláři mohou být při létání někdy rozčarováni, když jejich stroj je permanentně horší než konkurenční, i když ho sestavili podle návodu z profesionálně zhotovené stavebnice v nemalé ceně. V návodu ve stavebnici a ani v testu zveřejněném dříve v jednom modelářském časopise nebyla o tak drastické možnosti úpravy úhlu seřízení tohoto modelu, žádná zmínka. K tomu, aby se i zkušený modelář odvážil změnit úhel seřízení nejméně o tři stupně, je potřeba mimo jiné i dost odvahy. Byli jsme u toho tři a vzájemně jsme se psychicky podporovali. Nakonec se úspěch dostavil. Otázkou zůstalo, zda na tom mohou být stejně i všechny ostatní vyrobené modely.
Nakonec jsme rychle nasedli do aut a odjeli za začínajícího deště. Testy by, podle mne, měly pokračovat v méně turbulentním ovzduší. A jak už to v tomto mírném podnebním pásu, kde žijeme a pokoušíme se alespoň trošíčku ovládnout vzduch, bývá, déšť asi po hodině ustal a k večeru se uklidnil i vítr. Jak to ten den vypadalo z balkonu našeho domu při západu slunce, ukazuje připojený obrázek.

Západ slunce 7.8.2011

8. 8. 2011 © Jaroslav Lněnička


1 komentář

  1. Vcelku by ma zaujalo s akým uhlom zoradenia ste skončili.
    S podobným problémom zápasím s profilom AG25. Konštrukčne som to zhotovil tak, že uhol zoradenia bol 2,0 st. Moc to nelietalo. Začal som zmenšovať – momentálne som na 1,2 st a ešte to bude chcieť zmenšiť….. akurát ho nemám odvahu ďalej zmenšovať – už z toho začína byť stíhačka a návrh bolo kľudné poletovadlo….
    Vďaka Ľubo

Leave a comment

Archivy