Na severní pokouli nastal astronomický podzim. Mlhy se objevují častěji, déšť také, teploty ovzduší klesají, brambory-zelí-řepa se začínají sklízet, stejně tak jako víno-jablka-hrušky a já se pokouším napsat tento editoriál o českém kluzáku poháněném elektromotorem, o hmotnosti a odporu letounů a také o zahájení prodeje brněnských „Scoutů“.
V prvním článku je stručně popsán druhý test nejnovějšího českého kluzáku poháněného elektromotorem s kusým povídáním o jeho čtyřleté historii a také jeho ambicích v mezinárodních soutěžích. Je tu také několik fotografií přibližujících jeho kompletaci před letem, přípravu a vlastní let na hradeckém letišti.
Druhý článek upozorňuje na podstatný vliv hmotnosti letounu a zároveň i na jeho odporu, na výkony. Každý stoupenec letectví, ať již provozovatel nebo jen nadšenec bude v něm skromně upozorněn na jejich vliv v závislosti na rychlostech letů a tím i spotřebě energií. Snad to přiměje alespoň několik jednotlivců k zamyšlení nad tím co se děje, když dopustí, aby škodlivý odpor letounu působil nepřiměřeně.
V dalším článku je informace o tom, že prodej brněnských „Scoutů“ byl úspěšně zahájen odbytem upraveného 1. kusu na českém trhu.
Poslední článek přibližuje prostředí velkých kluzáků soutěžících na trojúhelníkové trati v délce a rychlosti. Jsou to mohutné stroje s velmi dobrými výkony. Létají ve výškách nad 400m.
26.9.2011 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře