Jirak Leník, neúnavný stavitel a mimořádně obětavý stoupenec letectví, i jakožto člen POTK nebo právě proto, je tu znovu po „ŠK 38″(SG 38) a „Krajánku“, se stavbou jednoho z legendárních strojů bezmotorového létání u nás před 2. světovou válkou. Mnozí ze čtenářů našeho magazínu ho znají a tak ho připomínáme třípohledovým náčrtem, převzatým z časopisu Modelář a trochu doplněným.
Je to „Šedý Vlk“, dvoumístný kluzák se sedadly za sebou, který byl stavěn na několika místech v tomto předválečném státě.
Jak jsem již někde dřívě, a možná i vícekrát, podotknul existuje praktické ponaučení pro kohokoliv, kdo by se chtěl angažovat v letectví : chceš-li se zbavit svých peněz, vlož je do leteckého vývoje a výzkumu. To je varovné ponaučení pro enthusiasty jednotlivce či malé skupiny, pokud stát nemá zájem toto odvětví rozvíjet.
Představitele státu (myslím tím kompetentní a gramotné lidi) neberou ke škodě nás všech na vědomí, že by měli mít na letectví, jakožto na jednom z nejvíce se rozvíjejících odvětví jakékoliv lidské činnosti nejen zájem, ale poskytnout mu i skutečnou podporu. U nás, oproti tradicím a minulým úspěchům to nějak nefunguje. Což se brzy vymstí, ale dnešní vládnoucí garnituru to již nebude bolet, protože bude v té době mimo mísu.
Přesto přeze všechno jsou stále ještě, podobně a naštěstí jako v minulosti, jedinci, kteří nehonorovaným vkladem svých schopností, volného času , financí, vytrvalostí a skromností, mezi námi dokáží přikrášlit zhmotnělými skutky létající stroje z minulosti, aby nám připomněli, že je čas vytvořit stroje nové.
Takže je to „Šedý Vlk“, který je ve stavu pokročilé stavby a bude zřejmě v dohledné době dokončen. Přinášíme z tohoto období tři fotografie, jež dokládají jak si skvěle v tom Jirka Leník počíná. A skoro nikdo mu nepomáhá.
V kom by se ozvalo svědomí a chtěl přiložit ruku či finance k dílu, nechť se na nás obrátí. My tu snahu ihned předáme dál ke stvořiteli toho legendárního kluzáku.
A nyní následují prve zmíněné tři fotografie.
26. 12. 2011 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře