Během 2. světové války bylo vynaloženo obrovské úsilí na výrobu zbraní a mezi nimi i letadel k zabíjení obyvatel zeměkoule. Stálo to tolik peněz a bylo utraceno tolik lidských životů jako nikdy před tím v tak krátkém čase. Příčiny války vznikly již při podepsání versailleské smlouvy po 1. světové válce. Poraženému Německu byly určeny například tak velké náhrady škody a také bylo zbaveno svých zámořských držav, že to v něm vyvolalo nejen pocit ponížení, ale touhu po odplatě. Tento stav v Evropě byl ještě umocněn ruskou revolucí a následným bolševickýcm převratem. Pak přišla celosvětová morální krize, zvaná hospodářská, kterou již tehdy vyvolaly nenasytné finanční instituce. A v Německu se ujal moci A. Hitler, když před tím již ovládl B.Musollini Italii. Po občanské válce ve Španělsku následovalo ovládnutí Rakouska a pak nadvakrát Československa, vždy Německem. A jako nutný důsledek benevolentního chování západních politiků bylo 1.září 1939 napadeno Polsko a válka se rozhořela naplno a doopravdy. Zahynulo více než 60 milionů lidé po celém světě.
Tandém politiků i vojáků byl spuštěn ze řetězů, zatímco měl být držen v izolaci vhodných ústavů, což vyústilo v tu obrovskou tragedií, jejíž důsledky nejsou odstraněny dodnes. Nedaří se zatím ani dnes umístit je na místo( ty vojáky a politiky), kde by nemohli škodit ostatním lidem.
Celá ta nesmyslná tragedie skončila v Evropě kapitulací Německa 8.5.1945 a kapitulací Japonska 2.9.1945. Proti Spojencům – Velká Britanie, SSSR, USA, Francie, Polsko, ČSR,… stály země Osy- Německo, Italie, Japonsko,….a zpočátku i Slovensko, Maďarsko, Bulharsko,… Neutrálními byli v Evropě – Švýcaři, Švédové, Španělé, Portugalci, Vatikán. A jinde například celá Jižní Amerika.
Velkou úlohu sehrálo v tomto celosvětovém konfliktu letectvo. Zde byl učiněn dosud v lidské činnosti nikde nezaznamený obrovský technologický pokrok. Ten se projevil ve výrobě několika stovek tisíc letadel v tomto období, jež byla v převážně míře během bojů zničena i se svými posádkami. Produkce však byla tak veliká, že tisíce létajících strojů bylo využíváno nejen k mírovým účelům ještě mnoho let po skončení 2. světové války.
A nyní následuje jakási kompilace z několika amerických zdrojů, hlavně z článku ve Flight Journal, autor Mc Pheter, z 24.1.2011 “ Interesting, but sobering Aircraft Facts of WW II“, s mnoha stěží uvěřitelnými údaji. I když od té doby uplynulo nejméně 67 let, stojí za to připomenout to nejen pro ty kdo si, mimo jiné i já, z té doby ledacos pamatují.
Jsou to hlavně údaje o okolnostech týkajících se letectva USA, doplněné několika desítkami fotografií bojových letounů USA, Německa, SSSR, Anglie a Japonska se stručnou technickou charakteristikou a počtem vyrobených kusů.
USA vyrobily během cca 4 let 276 000 letounů, z toho 43 000 bylo ztraceno v zámoří ( v tom 23 000 v bojových akcích) a 14 000 letounů na území Spojených států.
Průměrné ztráty USA od roku 1942 byly 170 letounů denně.
Výrobní ceny letounů byly následující:
B – 17: 204 370 USD, B – 24: 215 516 USD, B – 25: 142 194 USD, B – 26: 192 426 USD, B – 29: 605 360 USD, P – 38: 97 147 USD, P – 40: 44 892 USD, P – 47: 85 578 USD, P – 51: 51 572 USD, C – 47: 88 574 USD, PT – 17: 15 052 USD, AT – 6: 22 952 USD.
Například pro 1 000 létajících pevností B – 17 ( vyrobeno 12 731 kusů) bylo zapotřebí 2 500 000 galonů (9 500 000 litrů) vysoce oktanového benzínu a 10 000 členů posádek.
V období 1942 – 1945 (ukončení války) bylo spotřebováno 9,7 mld gallonů benzínu, odlétáno 107 800 000 hodin, svrženo 7 900 000 kusů bomb a v letech 1940 – 1945 převzato 299 230 letounů, 808 471 leteckých motorů a 799 972 vrtulí.
Při jednom jediném náletu v Evropě v srpnu 1943 bylo sestřeleno 60 bombardérů B- 17. Bylo téměř nemožné splnit limit 25 bojových letů pro jakoukoliv posádku, Vzpomeňte na film “ HLAVA XXII“. Ztráty v Pacifiku byly o něco mírnější. Celkový počet bojových ztrát bylo zabito 121 867 vojáků.
USA vyrobily více letadel než Angli, SSSR, Německo a Japonsko dohromady v letech 1941 – 1945.
Spojenci i druhá strana utrpěly během války obrovské materiální a lidské ztráty. Koncem války ztrácelo například Německo 25% posádek a 40 letadel během jednoho měsíce. Jejich i japonské posádky nasazované do bojů měli nedostatečnou praxi.
Bezpečnost posádek zřejmě nebyla prioritou. Tou byly bojové lety. Takže docházelo třeba k tomu, že na 100 000 nalétaných hodin připadlo 274 havarií s P – 51, 245 havárii s P- 39, 188 s P – 40 , 138 havárií s P – 38, 65 havárií s B – 17 a B – 24. Všechny letouny s vysokým počtem havárií byly osazeny motory Allison. V období let 1980 až 2000 připadly v USAF průměrně méně než dvě havarie na stejný počet nalétaných hodin.
„Strýček Sam“ posílal mnoho svých mladých mužů do války s minimem připravenosti k bojům, které je očekávaly. V roce 1942 byli nasazováni do boje piloti s jednou jedinou letovou hodinu na přiděleném stroji. Jiní zase viděli například Mustangy, na nichž startovali proti nepříteli, poprvé před prvním bojem. Nebo když byli přeškolováni z P – 47 na P – 51 v únoru 1944 tak se dostalo pilotům od velitele následujícího vyrozumění : „s P – 51 se naučíš létat cestou na cíl“.
Ale v tom čase již začali přicházet k bojovým útvarům piloti s náletem několika stovek hodin z leteckých akademií. Takže narostlá materiální převaha byla doplněna vycvičenými posádkami.
Rok před koncem války disponovalo letectvo 2 600 000 lidmi a 80 000 letouny všech typů. Dnes zaměstnává US Air Force kolem 327 000 příslušníků armády a 170 000 civilních zaměstnanců a asi 5 500 letounů a pak ještě několik stovek UAV(bezpilotních letounů).
A teď následuje neúplný přehled bojových letounů vyráběných po čas 2. světové války na obou znepřátelených stranách. Z něho nelze nenabýt dojmu, jaká marnost z lidského počínání často plyne, jestliže dokáže současně vytvořit dříve nevídané produkty techniky, na což vynaloží nesmírné náklady a zároveň je použije k zabíjení jiných lidí, při čemž způsobí obrovské materiální ztráty a nepředstavitelná lidská utrpení svým lidem i nepříteli.
ILJUŠIN IL – 2 počet vyrobených kusů 35 150 ; rozpětí 14,6 m ; délka 11,6 m , max. hmotnost 6,4 t ; max. rychlost 400 km/h
JAKOVLEV, Jak-1 Jak-3 Jak-7 Jak-9 počet vyrobených kusů 31 000 , rozpětí 10 m , délka 8,5 m , max. hmotnost 3 t , max. rychlost 660 km/h
MESSERSCHMITT Bf – 109 počet vyrobených kusů 30 500 , rozpětí 10 m , délka 8,9 m , max. hmotnost 3,6 t , max. rychlost 720 km/h
FOCKE-WULF Fw – 190 , vyrobeno 29 000 kusů , rozpětí 10,5 m , délka 8,8 m , max. hmotnost 6,6 t , max. rychlost 640 km/h
SUPERMARINE SPITFIRE vyrobeno 20 350 kusů, rozpětí 11,3 m , délka 10 m , max. hmotnost 4,2 t . max. rychlost 700 km/h
CONVAIR B – 24 Liberator vyrobeno 18 500 kusů , rozpětí 33,5 m , délka 20,5 m , max. hmotnost 29,5 t , max. rychlost 480 km/h
REPUBLIC P – 47 Thunderbolt vyrobeno 15 900 kusů , rozpětí 12,4 m , délka 11 m , max. hmotnost 8,8 t , max. rychlost 690 km/h
NORTH AMERICAN P – 51 Mustang vyrobeno 15 900 kusů, rozpětí 11,9 m , délka 9,9 m , max. hmotnost 5,3 t , max. rychlost 700 km/h
JUNKERS Ju – 88 , vyrobeno 15 000 kusů , rozpětí 22 m , délka 15 m , max. hmotnost 15,5,t , max. rychlost 500 km/h
HAWKER HURRICANE vyrobeno 14 500 kusů , rozpětí 12,9 m , délka 9,6 m , max. hmotnost 2,8 t , max. rychlost 495 km/h
CURTISS P – 40 WARHAWK vyrobeno 13 700 kusů , rozpětí 11,4 m , délka 10,2 m , max. hmotnost 4 t , max. rychlost 600 km/h
BOEING B – 17 Flying Fortress vyrobeno 12 700 kusů , rozpětí 31,6 m , délka 22,8 m , max. hmotnost 32,7 t , max. rychlost 490 km/h
VOUGHT F4U Corsair vyrobeno 12 600 kusů, rozpětí 12,5 m , délka 10,4 m , max. hmotnost 8,8 t , max. rychlost 380 km/h
GRUMMAN F6F Hellcat vyrobeno 12 800 kusů , rozpětí 13 m , délka 10,2 m , max. hmotnost 7 t , max. rychlost 610 km/h
PETLJAKOV Pe-2 vyrobeno 11 400 kusů , rozpětí 17,2 m , délka 12,7 m , max. hmotnost 8,5 t , max. rychlost 580 km/h
LOCKHEED P-38 Lightning vyrobeno 10 040 kusů , rozpětí 15,9 m , délka 11,5 m , max. hmotnost 3,7 t , max. rychlost 570km/h
MITSUBISHI A6M Zero vyrobeno 10 450 kusů , rozpětí 11 m , délka 9,1 m , max. hmotnost 2,7 t , max. rychlost 565 km/h
NORTH AMERICAN B-25 Mitchell vyrobeno 10 000 kusů, rozpětí 20,6 m , délka 15,5 m , max. hmotnost 16,4 t , max. rychlost 440 km/h
LAVOČKIN LAGG – 5 vyrobeno 9 900 kusů , ropzpětí 9,8 m , délka 8,7 m , max. hmotnost 3,4 t , max. rychlost 660 km/h
GRUMMAN TBM Avenger vyrobeno 9 840 kusů , rozpětí 16,5 m , délka 12,5 m , max. hmotnost 8.1 t , max. rychlost 444 km/h
BELL P – 39 Airacobra vyrobeno 9 600 kusů , rozpětí 10,4 m , délka 9,2 m , max. hmotnost 3,7 t , max. rychlost 640 km/h
NAKAJIMA Ki – 43 vyrobeno 5 920 , rozpětí 10,8 m , délka 8,9 m , max. hmotnost 2,9,t , max. rychlost 530 km/h
HEINKEL He – 111 vyrobeno 6 510 kusů , rozpětí 22,6 m , délka 16,4 m , max. hmotnost 14 t , max. rychlost 435 km/h
DeHAVILAND Mosquito PR.Mk 16/34 vyrobeno 7 800 kusů , rozpětí 16,5 m ,délka 12,7 m , max. hmotnost 11,6 t , max. rychlost 680 km/h
HANDLEY-PAGE Halifax vyrobeno 6 200 kusů , rozpětí 30 m , délka 21,8 m , max. hmotnost 29,5 t , max. rychlost 450 km/h
AVRO LANCASTER PR.Mk 1 vyrobeno celkem 7 400 kusů , rozpětí 31 m , délka 21,2 m , max. hmotnost 26,3 t , max. rychlost 460 km/h
MESSERSCHMITT Bf – 110 vyrobeno 6 150 kusů , rozpětí 16,3 m , délka 12,3 m , max. hmotnost 6,7 t , max. rychlost 560 km/h
LAVOČKIN LA – 7 vyrobeno 5 800 kusů , rozpětí 9,8 m , délka 8,6 m , max. hmotnost 3,3 t , max. rychlost 760 km/h
BOEING B – 29 Super Fortress vyrobeno 3 970 kusů, rozpětí 43 m , délka 30,2 m , max. hmotnost 56,3 t , max. rychlost 580 km/h
SHORT STIRLING vyrobeno 2 400 kusů , rozpětí 30,2 m , délka 26,5 m , max. hmotnost 31,8 t , max. rychlost 430 km/h
Nemohu si odpustit, byť i jen malou připomínku všech těch cca 2 900 mladých českých a slovenských mužů, z nichž více než 500 padlo, když významně pomohli Anglii v prvních letech 2. světové války v 310. čs. stíhací peruti RAF, v 311. čs. bombardovací peruti RAF , v 312. čs. stíhací peruti RAF a v 313. čs. stíhací peruti RAF.
„Sedlali“ Hurricany, Spitfiry, Mosquita, Bristoly, Beaufightery, Wellingtony, Liberatory , …. a sestřelili nebo silně poškodili 365 nepřátelských letounů. Po válce se ti zbylí vrátili domů, aby podle přísloví : „každý dobrý skutek musí být potrestán “ poznali jak je ceněno v ČSR vlastenectví a hrdinství.
Poznali to i ti, kteří na popud už tehdy znovu čilých politiků a mnoha vojáků, i cizích mocipánů, odjeli v počtu 20 pilotů do tehdejšího SSSR, aby zde vytvořili jakýsi východní zárodek poválečného letectva. Byli sice“První doma“, jak to napsal F. Fajtl ve své knížce, ale nijak jim to nepomohlo. Všichni byli potrestáni za to, že nasazovali dobrovolně životy za to, aby Československá republika mohla být zařazena po válce do skupiny vítězných mocností, které umravnily šílený německý fašizmus.
Tak jim vlast oplatila, když se do jejího vedení dostali v roce 1948 zaslepení a negramotní slouhové cizího režimu.
21.3.2012 Jaroslav Lněnička
Veľmi pekný článok, za čo Vám patrí vďaka. Pri technických údajoch mi však padla do oka chybička pri VOUGHT F4U Corsair, ktoré dosahovali podľa verzie rýchlosť približne 670 – 720 km/h.
Velmi dobré tato stranka mi velmi dobře k ročníkové prací. Musím poděkovat 🙂
Někde jsem zaslechl,že jako jediný stat,jsme si za osvobození,museli zaplatit angličanům do posledního haleře,Zajímalo by mě,kolik to asi bylo a jak jsme to platili.
Kdyby padla nakonec i Británie, dopadla by válka úplně jinak a chodili bychom dneska do německých škol a mluvili německy.
V té době to bylo jasné úplně všem z Evropy, komu se podařilo utéct do Británie a i proto se připojili k odboji i v RAF, nejen aby chránili Británii, to je nesmysl. Naopak, byli vděční, že je Britové nechali létat. Bylo oboustranně potřebné. Žádná vlezdoprdelkovská služba Británii.
Článek super, ale některé názory z průběhu války příliš ukřivděné. Můj děda tam létal a patřil právě do té skupiny po válce „Odměněných“.
Můj obdiv patří všem, kteří se tam aktivně zúčastnili v bojích za konečné vítězství.
To že to pak dopadlo jinak nebyla jejich vina.
J.Lněnička
Článek je velice pěkný a pravdivý. Na nedávno odhaleném památníku letcům RAF v Č. Budějovicích je velice výstižně napsáno: ,,Někteří zahynuli, ostatní zvítězili do nové tyranie“. Byli příliš stateční, příliš infikovaní demokracií a svobodou, a takových se komunisti báli.
Dne 15/6/2016 v TV na většinou animovaném pořadu o pilotech zaměřeným na rychlost bylo řečeno, že VOUGHT F4U Corsair bylo nejrychlejší letadlo. Zde je uvedeno, jako jedno z nejpomalejších. Kde je pravda? Díky za info.
Kde je pravda nevím.
J.L.