Bylo 31.5.2012, když jsem se poprvé dostal do společnosti HpH se sídlem v Kutné Hoře. Bez GPS jsem zvládl těch asi 70 km za 75 minut. Několik měsíců před tím jsem měl možnost se setkat s jejím managerem panem Jaroslavem Potměšilem. To jsme vedli diskuze o kluzáku s rozpětím kolem 20 m. To je nastupující kategorie těchto letounů pro plachtařská klání.
Co je společnost HpH?
Je to podnik založený v roce 1989, tehdy se zaměřením převážně na výrobu věrných maket letounů v měřítcích převážně 1:18 , 1:25 , ale i 1:1 až 1:250. Když po nějaké době došlo ke změně majitele měnila se postupně i náplň činnosti. Dnes má společnost kolem 30 zaměstnanců. Disponujeme vlastním vývojem a rozsáhle spolupracuje s různými institucemi. V současné době získala společnost územní rozhodnutí k rozsáhlé rekonstrukci a modernizaci nejen budov, ale i výrobních a vývojových zařízení. Tento rozvojový program by měl být ukončen během dvou let.
V rámci tohoto rozvoje se státním příspěvkem počítá společnost s rozšířením počtu zaměstnanců a to již i v současné době. Zájem má především o pečlivé, disciplinované a spolehlivé spolupracovníky, zčásti i v externím postavení, kteří jsou ochotni budovat nejen firmu, ale s tím i svoji vlastní budoucnost. Je to výzva pro kohokoliv, kdo je ochoten svým výkonem a zájmem účastnit se na inovaci části leteckého průmyslu v tomto státě, kde měl a jistě bude mít svoje nezastupitelné místo. O tom svědčí i podpora ministerstva průmyslu a obchodu ČR. To je výzva pro ty, kdo kdo chtějí spojit svůj kariérní růst s letectvím. Jako velmi vhodní adepti to mohou být například zkušenější letečtí modeláři. Do vývojových nebo výrobních týmů firmy.
Strukturálně (abychom použili hojně používaného pojmu v ekonomii) je rozdělena do tří částí :
- HPH models – již zmíněná výroba maket letounů zahrnující cca 350 různých typů, s dodáním během několika týdnů i podle specifických požadavků zákazníka
- HPH sailplanes – výroba vysokovýkonných kluzáků s pohonem i bez něj, kooperační výroba rozličných kompozitových dílů letounů a opravy jiných letounů
- doplňková výroba všelikých dílů a částí na pětiosovém CNC frézovacím centru.
Areál firmy se nachází na poměrně rozlehlém pozemku s několika budovami, z nichž převládají výrobní haly. V nich probíhá jak vlastní tak i kooperační výroba kopyt, forem, přípravků a detailů. A to převážně technologií kompozitů( pryskyřice, skelné, uhlíkové a kevlarové tkaniny), ale i z kovů. Svařovací procesy, například, jsou postupně nahražovány kompaktními díly s velkým podílem tvarového obrábění. Přípravků pro stavbu nosných a ocasních ploch, tak i trupů a jiných dílů je značné množství. Je to v podstatě, při výrobě letounů, kusová výroba se značným podílem pečlivé a technologicky disciplinované ruční práce. I když i podíl výchozích materiálů je v konečné ceně výrobku významný. Zvláštní kapitolou jsou pak pohonné jednotky a přístroje, jejichž technická úroveň se neustále zlepšuje. To má příznivý vliv nejen na výkonové a letové parametry kluzáků, ale i na bezpečnost létání.
Jak to asi bylo s průběhem a současným stavem výroby kluzáků?
V roce 1997 byl podle původní dokumentace německé firmy Glasflügel kluzák 304 cz . Po něm pak 304 WASP s rozpětím 15m pro standardní třídu FAI. Následoval a ještě tomu tak je jednomístný 304 S Shark o rozpětí 18 m s pohonem buď turbinovým motorem o tahu 400N pro krátkodobější přemístění z jednoho místa na druhé nebo s vrtulovým pohonnou jednotkou o výkonu 38 kW s možností autonomního startu.
Ve vývoji je dvousedadlový Twinn Shark 304 TS o rozpětí 20 m.
V následující tabulce je stručný přehled rozměrových a výkonových parametrů vyráběných a vyvíjených kluzáků:
typ |
304S |
304SE |
304TS |
rozpětí (m) |
18 |
15 |
20 |
nosná plocha (m²) |
11,8 |
8,7 |
2,6 |
délka (m) |
6,8 |
6,8 |
6,8 |
rozměry trupů (m x m) |
0,83 x 0,62 |
0,83 x 0,62 |
0,83 x 0,62 |
hmotnost prázdná (kg) |
280 |
230 |
300 |
max. hmotnost (kg) |
600 |
480 |
600 |
vodní zátěž (kg) |
240 |
180 |
240 |
max. klouzavost |
51 @ 125 km/h |
48 @ 123 km/h |
53 @ 124 km/h |
min. klesavost (m/s) |
0,45 |
0,51 |
0,43 |
min. rychlost (km/h) |
88 |
87 |
85 |
max. rychlost (km/h) |
280 |
280 |
280 |
A to je aktuální zpráva o jednom z nemnohých výrobců letounů v ČR.
1. 6. 2012 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře