Home » Letectví » Nový slovenský dvoumotorový letoun „SHARK“

Nový slovenský dvoumotorový letoun „SHARK“

Print Friendly, PDF & Email

Když jsem se poprvé setkal s Františkem Šustkem, to bylo v říjnu 2004, nevěděl jsem co z toho může vzejít. A vím teprve teď, jak dlouhá to byla cesta s mnoha překážkami. A i když skončila zdá se úspěšně, mám z toho trochu zvláštní pocit. Zdali jsem nepomohl vypustit malinkého džina z láhve samopoletování.

Viděl jsem jeho, Šustekovy, mimořádně skvěle zpracované akrobatické modely a dal s ním proto řeč, zdali by nechtěl postavit svůj vlastní létající bezmotorový stroj. Setkal jsem se s příznivou odezvou a  tak jsme mu společně s Honzou Janovcem poslali v listopadu 2004 návrh na 13m kluzák.

 V únoru 2005 však „Fero“ Šustek změnil radikálně svůj záměr a rozhodl se pro stavbu dvoumotorového, nejméně pětimístného letounu.

My jsme se mu  snažili s Honzou J. tu trnitou cestu, protože byl zjevně v takové činnosti nezkušený, přiblížit a snad ho i trochu varovat. Dost jsme se zděsili, když k tomu přistoupil o několik měsíců později tak, že ten eroplán za dva a půl roku poletí. Snažili jsme se, a to nemálo mu vysvětlit, že to bude trvat mnohem déle, nejméně 5 let. A že vlastní technický návrh a konec konců i výroba není nic proti tomu co ho čeká, až bude chtít ten letoun certifikovat a dokonce s ním létat. Ale nic  na nás nedal, takže jsme se nakonec mýlili všichni tři. Trvalo to totiž 8 let a o tolik víc, než jsme odhadovali zpočátku, to stálo, že se bojím to jen naznačit. To všechno vzal na sebe Fero a už jen vícekrát pak s námi konzultoval některé věci, bez kterých by se asi neobešel, ale zrovna tak je mohl získat od někoho jiného.

Pak se Honza Janovec odebral k většině lidstva, která kdy obývala tento svět a já jsem zůstal sám jako nezvaný, občasný, externí „hraběcí poradce“ zuřivého stavitele vlastního stroje žijícího v Trenčíně.

Občas jsem o něm nic neslyšel, občas jsem něco vypracoval, ale vícekrát jsem se dozvídal hrůzostrašné zvěsti o tom co se děje kolem Sharka.

Ale abych to skončil. Situace je teď taková, že je k dispozici jeden certifikovaný  Shark a druhý je v pokročilém stadiu stavby a hledá se pro něj kupec.

Autorem následujícího textu je sám František Šustek a já jsem ho nijak nedoplňoval ani neupravoval.

Tak jak jsem mu slíbil již před lety, že to udělám, tak ho rádi publikujeme dnes. Dostal jsem ho od něj počátkem ledna 2013.

2013 01 06 Vývoj lietadla a projektu SHARK.pdf autor Ing. F. Šustek

Obrázky a fotografie jsem si dovolil převzít z archívu F.Šusteka. Janovcův profil ze svého.

Takové mohou být, a jak vidíte i jsou, příběhy nových létajících strojů  dnes, když takové byly skoro vždy v minulosti.

27. 1. 2013 © J.Lněnička


Leave a comment

Archivy