Když se řekne „eliptické křídlo“ vybaví se skoro všem stoupencům letectví anglický „SPITFIRE“. Tuto legendu nebudeme blíže připomínat, protože se to stalo nesčíslněkrát před tím.
Dovolujeme si však přinést informaci o českém UL, na jehož nosné a vodorovné ocasní ploše byly použity jako jejich základní tvary – elipsy. To se stalo v blízké minulosti a nyní jsou v atmosféře Země k vidění dva takové české stroje. Jsou zvány „ELLIPSE SPIRIT“. V současné době probíhá úspěšně certifikace nejen u nás.
Zde je odkaz na výrobce ultralehkého letounu Ellipse Spirit : http://www.ellipse-spirit.com/ .
Lví podíl na uskutečnění tohoto nápadu má „na svědomí“ Martin Vyskočil, který se nechal okouzli kuželosečkou, jejímž tvarem je elipsa. A „napasoval“ ji jako základní tvar nosné a vodorovné ocasní plochy na ultralehký dvoumístný letoun. Bez potřebné finanční podpory by to však stěží dokázal, jak dokládají mnohé i současné příklady. Ti kdo ho podporovali by to možná zase nedokázali bez něj. Takováto symbioza je však skvělá a dává určité záruky do budoucna českého letectví. Aspoň v to doufáme.
Martin Vyskočil, strojní inženýr specializující se v oboru aviatiky, je autorem koncepce letounu, jeho aerodynamických výpočtů a většiny vnějších tvarů, rozmístění a tvarů nosníků a ještě i jiných podkladů nutných pro stvoření tohoto létajícího stroje.
Co ho k tomu vedlo je uvedeno v následujícím textu a přiblíženo v několika obrázcích a diagramech, jež jsme si troufli nepatrně upravit a doplnit.
Ellipse_Spirit (pdf, 400kB)
Jsme rádi a také trochu polichoceni tím, že se na nás spolutvůrce Ellipse Spirit – ing Martin Vyskočil obrátil a svěřil nám zveřejnění svého nápadu.
To také zřejmě potvrzuje smysl našeho počínání, kterým je tento nezávislý populárně naučný magazín, stále ještě živoucí bez mecenášů.
6. 5. 2013 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře