Home » Letectví » Poslední etapa SI napříč USA

Poslední etapa SI napříč USA

Print Friendly, PDF & Email

SI v New YorkuTestovací let „obřího modelu“ SI H1A na sluneční pohon   byl úspěšně ukončen dne 6.7.2013 v 23,09h místního času na letišti J.F.Kennedy v New Yorku, když absolvoval poslední etapu z Washingtonu, odkud odstartoval 6.7.2013 v 4,46h místního času, v délce cca 495 km. Pilotem byl André Borschberg.

Let se uskutečnil přes Delaware, New Yersey a Pennsylvanii a z toho asi polovina vedla nad mořem podél východního pobřeží USA.

Asi po 9h letu, kdy stále nebyl k dispozici žádný přímý přenos, byl letoun ve výšce  cca 8 200 stop , při okolní teplotě 14ºC, rychlosti vůči Zemi kolem 30km/h, s motorem na cca 35% výkonu a výkonem solárního generátoru asi 42%. Během dalších asi dvou hodin měl letoun  nastoupat do výšky cca 10 000stop, udržet se tam asi 3,5h a pak klesat do New Yorku.

Asi po 13h letu, kdy byl letoun ve výšce cca 10 000stop, při teplotě okolí 13ºC a rychlosti vůči Zemi kolem 31km/h,  se však situace zkomplikovala, když doprovodná helikoptéra objevila na spodní levé polovině křídla trhlinu v tkaninovém potahu v délce cca 2,4m.

Tato situace je pravděpodobně zachycena v dalším obrázku, kde je aktuální mapa přeletu. Z ní je například patrné, že letoun kličkoval nějakou dobu nad oceánem a řídící tým se rozhodoval zda let předčasně neukončit.SI  na cestě

Přímý přenos nebyl, na rozdíl od předchozích etap, stále k dispozici.

Pak však bylo rozhodnuto, že poškození není tak veliké, aby letoun nemohl doletět až do N.Y. A to se také povedlo, o čemž svědčí další obrázek s oběma piloty a SI H1A na letišti J.F.Kennedy v new Yorku.SI v New Yorku

Celková trasa přeletu napříč USA byla 3 511 mil, doba letu 105,41 h a průměrná rychlost 52 km/h.

Dovolujeme si připojit naše gratulace k úspěšnému splnění této mise, která začala 3.5.2013 v San Francisku.

Snad stojí za to znovu připomenou také úžasnou misi Cal Rogerse, který roku 1911 úspěšně absolvoval trasu v opačném směru za 49 dní, s jedním z Wrightových Flyerů.

7. 7. 2013 © Jaroslav Lněnička


Leave a comment

Archivy