Dovolíme si podpořit tvůrčí úsilí těch, kteří se pídí po doporučeních na profily nosných ploch létajících strojů s pevnými křídly. Tyto prosby neustávají, což je pro letectví povzbudivé. My se pokusíme nepatrnou troškou „do mlýna“ je trochu uspokojit. Nikomu je nevnucujeme, pouze je přinášíme jako náš vklad do hry.
Ty dva tenčí profily jsou předurčeny pro modely letadel jejichž rozpětí by se převážně mohla pohybovat do hodnot cca 1 500 mm. Je možné je ale také využít na rozměrech větších, dejme tomu až do 3 500 mm. Pak je ovšem nutné věnovat značnou pozornost nejen pevnosti, ale i tuhosti takovýchto křídel. Takže by to měly být zřejmě kompozitové konstrukce. Pokud by byly k tomu využity negativní formy při dodržení značné přesnosti tvarů, pak lze očekávat nadprůměrné výkony i letové vlastnosti v poměrně širokém rozmezí rychlostí letu.
Druhý profil by mohl naproti tomu být zase úspěšně použit na dost rychlých motorových strojích u nichž je nutné umístit pohonné jednotky do zadních částí nosné plochy. Umožňuje to tlustá odtoková hrana profilu. Výhodou tohoto profilu je příznivý průběh klopivého momentu malé hodnoty. Takže ocasní plochy by mohly být zmenšeny, případně úplně vypuštěny.
Tak to byl náš krátký příspěvek do veřejných či uzavřených diskuzí o tom, jaký profil použít pro létající stroj, který by někdo případně stavěl.
21.8.2013 Jaroslav Lněnička
P.S.
Nemohu také nepřipomenout dnešní datum a rok 1968, kdy se „konečně podařilo“, ve spolupráci s tuzemskou pátou kolonou nejvěrnějších soudruhů, obsadit střed Evropy ruskou armádou, o což usilovali ruští carové, víc než 100 let. Nadešla pak ještě větší doba temna, než trvala již před tím od roku 1948. Mnohým „občanům ČSSR“ to bohužel vyhovovalo a dodnes na to vzpomínají s nostalgií, protože dnes se musí přinejmenším snažit pracovat. Američaní v té době měli jiné starosti ve světě, především ve Vietnamu, kde začali prohrávat a proto jsme byli mimo jejich periférní zájmy. Dodnes trvají pokřivené okolnosti z této a pozdější doby a to je velmi špatné. Nemělo by se na to zapomínat.
J.L.
Dobrý den,
je možné zveřejnit souřadnice uvedených profilů, (případně knihovny Vašich profilů) ?
Pane Lněnička, neuvažoval jste o rozšíření článků o fyzikální vztahy, které by byly přístupné např. pod hypertextovým odkazem ? Chápu, že řadu modelářů vzorce nezajímají, ale jsou i modeláři „jiní“, kterým je článek s obrázky málo.
Za odpověď děkuji.
Se zveřejněním souřadnic mých profilů nepočítám, protože to zabere spoustu času, který mohu využít jinak.
Pokud by jsi „zatoužil“ po nějakém z nich, pak mohu souřadnice individuálně, ale ne pro komerční potřebu, bezplatně poslat.
Fyzikální vztahy si od jisté doby již netroufám pro nepřízeň zdrcující většiny stoupenců letectví zveřejňovat.
J Lněnička
Dobrý den,
dovolil bych se Vás pane Lněnička požádat o radu na volbu optimálního profilu pro větroně RCEN s křídly z laminátu. Zpracovávám ho na maturitní práci a bohužel mám minimum zkušeností s tím jak by měl vypadat, pokud by bylo možné zaslat i souřadnice byl bych vám velice vděčný.
Děkuji za každou radu
S pozdravem Lukáš Václavík
Lukáši Václavíku,
pošli náčrt toho stroje s rozměry a celkovou hmotností.
J.L.
Dobrý den pane Lněničko
V současné době vám bohužel nemám moc co poslat momentálně mám v ruce pouze svůj vlastní náčrt modelu (vytvořil jsem jej podle různých plánků které jsem našel) ale nejsem si vůbec jistý že to může takto vypadat a hlavně fungovat. Samozřejmě vám mohu poslat to co mám na váš e-mail.
Rozpětí +- 1500
délka +- 1000
ocasní ploch asi T
Tak to zkus poslat a uvidíme.
J.L.