Jak jsem slíbil před několika dny přikládám náčrt dvoumístného užitkového letounu s motorem schopným podat krátkodobý výkon 75-78 kW.
Takovýto stroj je navržen především pro obchodní účely s trasami od 600 do 1300km dlouhými. Palivové nádrže mají obsah kolem 125 litrů a kabina je dostatečně prostorná pro dva robustní manažery s trochou nezbytného jídla a pití. Mohou se zde také, podle potřeby, připravit na nadcházející jednání, protože automatický pilot je samozřejmý a orientace v prostoru umožněna již dostupnými spolehlivými nástroji.
Minimální rychlost letu při hmotnosti paliva kolem 50 litrů v nádržích by klesla asi na 74 km/h.
Vrtule je stavitelná, podvozek nejpravděpodobněji zatahovací a kompozitová je konstrukce celého stroje.
Křídlo bude zřejmě vcelku (je lehčí a pevnější, než křídlo dělené).
Maximální stoupavost by měla být kolem 7 m/s. Minimální klesavost pak asi 2,2 m/s. To všechno při maximální hmotnost 510 kg.
Náčrt letounu je v následujícím obrázku.
Jeho produkce by mohla být zahájena po cca 30-36 měsících, když by před tím proběhly nezbytné ověřovací vývojové činnosti zakončené třemi kusy prototypů.
Náklady na takovou etapu by nemusely přesáhnout 19 mil Kč.
To je náš ideový příspěvek do kategorie malých obchodních letounů, jež by měly být účinnými doprovodnými pomocníky při efektivních činnostech a vhodně suplovat po většinu roku automobily.
Když by se pak případně upravily rozměry, tvary a použily jiné profily nosné plochy pak by mohlo být trvale s motorem 75 kW dosahováno rychlosti letu kolem 315 km/h. Minimální rychlost by pak nemusela přesáhnout 90 km/h. Oba letové režimy bez použití vztlakových klapek.
Jestliže by však byl použit motor o výkonu kolem 58 kW, což je například jeden z Rotaxů, pak by mu pro dolet 1200 km měly postačit s rezervou nádrže s obsahem kolem 95 litrů paliva. Maximální krátkodobá rychlost by pak byla asi 240 km/h a ekonomická 210 km/h. Letoun by mohl být o cca 15 kg lehčí. Nikomu to samozřejmě nevnucujeme, pouze na takovou možnost upozorňujeme.
9. 6. 2014 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře