Předkládám neprofesionální pokračování příběhu pohybů malého kluzáku povětřím Země tak jak se mi podařilo je pozorovat a některé informace z toho získat. Byl to jen volně létající kluzák uvedený v první části tohoto příběhu, což velmi ztížilo sledované jevy neboť například i vítr o rychlosti kolem 1 m/s byl již značnou překážkou, která může nemálo zkreslit výsledky. S tím jsem ale počítal, protože jsem s tím měl zkušenosti již z počátku 80. let minulého století.
Tentokrát jsem tomu však nevěnoval již tak rozsáhlé úsilí. Více než stovka pokusů však proběhla počátkem srpna letošního roku (2014) v průběhu několika dní, když bylo skoro bezvětří a teploty kolem 11ºC.
Z nich jsem bral na vědomí pouze jenom asi každý sedmý pokus. Ostatní byly ovlivněny nepřípustně k tomu, abych se o tom mohl vůbec zde zmínit.
V této části experimentování byla upravována zadní horní i spodní část nosné plochy.
A sice její tvar i tloušťka na odtokové hraně(stěně) v několika etapách.
Při tom byly, vždy po úpravě křídla nebo jeho části, zjišťovány délky uletěných vzdáleností, letové vlastnosti a přibližně i čas letu.
Tyto okolnosti se měnily v závislostech na provedených úpravách přibližně tak jak bylo předpokládáno. Se zmenšujícími se tloušťkami zadní stěny profilu, při čemž tvar i rozměry jeho přední části až asi do 70% hloubky zůstávaly zachovány, se prolétnuté vzdálenosti zvětšovaly.
V následujícím obrázku je zachycen přibližný tvar původního profilu nosné obdélníkové plochy kluzáku( viz první část článku ) a také jeho stav po poslední úpravě.
Z obrázku je patrné jak mohutná byla tloušťka odtokové hrany profilu u jeho původního tvaru a také jak ještě nezvykle tlustá byla po všech úpravách i u profilu konečného.
Bylo využito postupně celkem 6 úprav. Zde jsou uvedeny společně s dosaženými klouzavostmi kluzáku:
0. původní kluzák bez úprav – klouzavosti v rozmezí 5 až 5,5
- úprava : zmenšení původní tloušťky zadní spodní části profilu o 2 mm a to jen na okrajových částech křídla („uších“ ) – klouzavosti v rozmezí 6 až 6,5
- úprava : stejný postup i ve střední části křídla – klouzavosti 7 až 7,5
- úprava : zmenšení tloušťky zadní horní části profilu o 2 mm, zase jen na „uších“- klouzavosti 8,5 až 9
- úprava : stejný postup i na střední části křídla – klouzavosti 9,5 až 10
- úprava : další zmenšení tloušťky zadní horní části o 2,5 mm, tentokrát po celém rozpětí – klouzavosti 10,5 až 11
- 6. úprava : celková tloušťka snížena obroušením zadní horní části na konečnou hodnotu odtokové hrany cca 6 mm – klouzavosti 10,8 až 11,4.
Poloha těžiště nebyla během celého testu měněna.
Úhel seřízení byl nepatrně zmenšován nakrucováním konců VOP, když docházelo k změnám byť i slabounkého vánku. Rychlost letu se podle očekávání nepatrně zvýšila.
Míra podélné stability byla poplatná koncepci a hlavně tomu, že to byl neřízený kluzák.
Kdo bude chtít může těchto neprofesionálních a pouze přiměřeně přesných informací případně využít k potřebným účelům. Doporučuji neopomenout významný vliv podkritického Reynoldsova čísla na podávané výkony a letové vlastnosti, též. Při vyvinutějších podmínkách proudění a ne tak brutálně tlustých odtokových hranách se výkony i vlastnosti změní podstatně. Také například program „Profili 2 Pro“ již tolik při zjišťování aerodynamických charakteristik nevzdoruje.
25. 8. 2014 © Jaroslav Lněnička
Později, po několika dnech, při teplotě 15 stupňů Celsia, při pohybech povětří zjistitelných pouze na hladce oholené tváři a při povedených startech s nepatrně zmenšeným úhlem seřízení se prolétnuté vzdálenosti prodloužily o cca 25-30%.
Celkem jasný důkaz příznivějšího vlivu zvýšené rychlosti letu a tím i zlepšení okolností provázejících proudění v této podkritické oblasti v níž se tento malý kluzák nacházel.
31.8.2014 Jaroslav Lněnička
A ještě o několik dnů dále jsem připevnil turbulátor o tloušťce 0,32mm a šířce 4mm na horní stranu.
Příjemné počasí, teplota kolem 15 stupňů Celsia, vítr různých směrů do rychlosti necelého metru za sekundu.
Letové vlastnosti se zlepšily, zejména podélná stabilita. Znatelně stouply i výkony, asi o 10%.
Tím bylo, asi po 30 pokusech, potvrzeno, že proudění na křídle kluzáku je podkritické.
13.9.2014 Jaroslav Lněnička
Když jsem oboustranně navlhčil přední krátkou část křídla, tak se výkony opět maličko zvýšily.
Teplota 12 stupňů Celsia vítr 0 až cca 1,1 m/s.
27.9.2014 Jaroslav Lněnička