Abychom usnadnili aviatické „vývojaření“ těm co se o to snaží, tak jsem se odhodlal zveřejnit jeden z připravovaných profilů, jež snese bez problémů úspěšné použití nejen u modelů letadel, ale i u jejich skutečných vzorů, například ULL.
Je to v podstatě klasická koncepce s maximální tloušťkou za 26% a prohnutím za 30% hloubky.
Jejich velikosti charakterizující geometrické vlastnosti byly zvoleny tak, aby umožňovaly: 1. zisk dostatečně velkého vztlaku
2. co možná malého odporu a to obojí v širším rozsahu úhlů náběhu
3. co nejmenší klopivý moment s poměrně stálou hodnotou v předpokládaném rozsahu používaných letových poloh
4. stavbu pevné a tuhé nosné plochy
5. a snad i malou citlivost ke znečištění jejich předních částí.
Nějakou dobu mě to trvalo, než jsem nakonec skončil u tvaru, který je na připojeném obrázku.
Bez dostatečně přesného vyrobení tvaru, daného souřadnicemi, se může snadno přihodit, že očekávání uživatelů mohou vyznít zklamáním.
Kromě tohoto příkladu profilů je jich připraveno ještě několik desítek k použití ve velkém měřítku kreací létajících strojů, počínaje jejich modely a konče středními velikostmi i pro lidské posádky, včetně strojů bezmotorových.
30.8.2014 Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře