Po delším rozumování jsme se rozhodli, že jednak vypíšeme soutěž na návrh nových letounů, které by postupně rozšířily pohyblivost podnikatelů a těch co rádi cestují menšími letouny poměrně rychle a do vzdáleností větších než 500 km a zároveň těch co se zase většinou spokojí s vlídným poletováním v blízkém i trochu vzdálenějším okolí domovského letiště a také, že nadhodíme druhý návrh se stejným tématem souvisejícím se „spolkařením“, podobně jako to bývalo v době obrozenecké v 19. století.
Bude to soutěž trochu odlišná od jiných, protože ji nedotujeme žádnými peněžními cenami.
Účastníkům pouze darujeme buď dosud nezveřejněnou publikaci o profilech nebo DVD se 7 ročníky Akademie letectví (cca 1500 stran), kde je uvedeno jejich několik nových desítek zástupců pro nosné a ocasní plochy se souřadnicemi a stručnými aerodynamickými charakteristikami, včetně návodu jak s nimi případně zacházet. Tyto údaje budou zakotveny na DVD a mohou být použity pouze jejich vlastníkem, to jest registrovaným účastníkem soutěže, který splní její předepsané podmínky.
Uvidíme kolik opravdových nadšenců bude ochotno vložit do toho s tím spojené nezbytné úsilí, aby úspěšně prošli soutěží.
Jimi zpracované údaje nebudou nijak zveřejňovány, pokud si to autor nebude přát.
V Akademii letectví bude pouze zveřejněn jakýsi sborník prací bez uvedení bližší identifikace autorů.
Vypracované údaje však mohou být ale poskytnuty za úplatu případným zájemcům, kteří by je hodlali využít při výrobě letounů. K tomu je bezpodmínečný souhlas autora a jeho odpovídající podíl z ceny takové dokumentace. Do té doby se jedná pouze a jen o dvoustranný kontakt mezi Akademii letectví a autorem(autory).
Další z toho plynoucí jednání jsou pak již mezi autorem a nabyvatelem licence za případné spolupráce s vyhlašovatelem soutěže..
Nepředpokládáme, že by vyhotovená dokumentace byla příliš detailně zpracována. Musí však z ní být jednoznačně patrná užitná hodnota eroplánu. To znamená například jeho výkony, vlastnosti, nutné výrobní materiály, podmínky využívání, nároky na údržbu, předpokládaná životnost, cena a pod. To vše je nutné doložit numericky s odkazem na použité prameny.
Rozsah vyhotovené dokumentace nemusí přesáhnout 10 stran formátu A4. Sestavní nebo detailní výkresy, pokud budou vyhotoveny, mohou být například v Autocadu nebo v jiném programu schopným navazujícího použití.
Řešení měla by se měla týkat až 4 – místných uspořádání osádek letounů.
Pohonné jednotky, vybavení letounů, použité materiály, výrobní technologie atd jsou zcela na libovůli řešitelů.
Uzávěrka soutěže a tím splnění hlavní podmínky je 31.3.2015, kdy do 24. hodiny téhož dne musejí být příslušné doklady doručeny na adresu tohoto magazínu.
Je možné, že se soupeření zúčastní jen mizivý počet účastníků nebo také nikdo, protože k tomu bude mít despekt či jiný nepříznivý vztah.
To nám však vůbec nevadí neboť takový je již úděl aviatiky, ale nejen jí, od nepaměti.
Nám všem by nezbylo než se s tím zatím smířit a pak poněkud později poukázat na to, že schůdných řešení je více než jedno.
Je to jakási výzva při níž neapelujeme ani na vlastenectví či vítězství ducha nad silami přírody a malou přízní společnosti v níž se nacházíme nebo na něco jiného co koho napadne.
Máme pouze, možná naivní snahu, něco vykřesat z nemalého potenciálu aviatických nadšenců a pokusit se to využít při oboustranně vhodných podmínkách.
Abychom jen nemluvili o něčem co mnoha dosud neprobuzeným zájemcům uniká, tak v následujících několika desítkách náčrtů uvádíme co se již přihodilo.
Je to jen zlomek nahodilého výběru skutečných létajících strojů z Čech, Německa, Anglie, USA, Polska, Francie a možná i odjinud.
A to tu ještě nejsou zmíněny například kluzáky, vrtulníky, vírníky, multikoptéry, balony, vzducholodě, o UAV (UAS) ani nemluvě.
Tento výběr není nijak uspořádán v čase ani nijak jinak. Je to jen jakási obrazová kompilace s poznámkami o tom co se ve světě dělo. A bylo toho mnohem, mnohem více.
A aby to neskončilo jen jako nějaký křečovitý výkřik někde na společenské zábavě, tak doporučuji uvažovat o založení vhodného spolku, který by takovéto činnosti, snahy a touhy po naplnění přání více obyvatel podpořil a pokusil se usnadnit tím, že by je všechny zájemce případně shromáždil, poskytl osvětovou činnost a jiné nezbytné úkony s tím související.
K takovému setkání by mohlo dojít například v listopadu nebo prosinci 2014 v Hradci Králové, pokud zájemců bude více než 3.
Ten spolek by se mohl jmenovat například KLUB AMATÉRSKÝCH STAVITELU LETADEL.
A teď už končím, aby z toho nebylo pouhé blábolení v jednom místečku nekonečného vesmíru, jehož jsme součástí.
K tomu co je zde graficky zmíněno jsem použil například prameny jako:
V.Němeček – Československá letadla
M.A.Markowski – Ultralight Aicraft
P.Pletschacher – Deutsche Sport Flugzeuge
P.Beneš – Svět křídel
a mnohé jiné podklady ze svého archívu.
P. S.: Jak se tak na to dívám, tak by to všechno mohlo být například i poněkud nezvyklým společensko-politickým programem.
23.9.2014 v den letošní podzimní rovnodennosti Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře