Konečně jsem se odhodlal dokončit soubor barevných grafických uspořádání pojednávající o profilech křídel, ocasních ploch, vrtulí, rotorů, dmychadel a podobně, který má rozsah kolem 57 MB. Je to kolem 140 stran, převedeno na formát A4. Text je uveden v jednotlivých obrázcích. Jak je patrno z přiložených ukázek.
Je to opět forma populárně naučná, avšak tentokrát s nemalým množstvím konkretních informací použitelných i pro vlastní návrhy a to jak modelů letadel, tak i jejich skutečných vzorů, včetně UAV a vrtulí a rotorů.
Jedná se o jakousi kompilaci mnohaletého úsilí v tomto oboru, souvisejícího s prouděním tekutin a navrhováním a konstruováním nesčíslného počtu modelů i skutečných letounů a konečně i skromných výsledků z mého vlastního, již demontovaného, aerodynamického tunelu.
Knižní verze v barevné podobě by svoji cenou odradila 99% případných zájemců, ačkoliv by byla přehlednější a s vyšším vypovídajícím účinkem. Takže je tu tato aktuální verze na DVD , která by mohla být vyhovující pro ty kdo nemají možnost nebo netouží individuálně shromažďovat rozsáhlé informační prameny z tohoto aviatického oboru, roztroušené ledaskde a také v jiném jazyce než česky.
Mnohé obrázky a diagramy jsou využity z dřívějších čísel našeho magazínu, ale jsou aktualizovány tak, aby měly samy o sobě lepší vypovídací schopnost.
Cenné by mohly být souřadnice asi 50 profilů pro využití v rozsazích Reynoldsových čísel od cca 40 000 do cca 10 000 000, když k tomu přiřadíte vhodný program například Profili 2 30a Pro nebo i jiný. Nebo se případným zájemcům zalíbí už jenom svým tvarem a uvedenými stručnými aerodynamickými charakteristikami. Některé z nich obstály již v silné konkurenci na skutečných strojích.
V průběhu mnoha desítek let jsem využíval dostupných podkladů z Göttingen, NACA, NASA, RAF, CAGI, od O.Lilienthala, J. Hoška, F.W.Schmitze, F.X. Wortmanna, G.Benedeka, R.Epplera, M.Seliga, H.Quabecka, M.Hepperle, N.Habe, R.Giesberga, E.Jedelskyho, M.Hořejšího, J.Schindlera a mnoha dalších, stejně tak jako informací i z jiných aerodynamických laboratoří. Použil jsem i naše ( společně s B. Hořením ) ojedinělé tunelové testy z počátku 70. let z VTA Brno, svoje vlastní měření vrtulí a v neposlední řadě podkladů J. Janovce.
Takovéto údaje jsem sestavil do grafických, převážně populárně koncipovaných podkladů týkajících se : profilů křídel a ocasních ploch letounů, ptačích profilů, křídel konečného a nekonečného rozpětí(profilů), geometrie profilu, prostředků k ovlivnění proudění kolem nich včetně turbulátorů, aerodynamických součinitelů vztlaku, odporu a momentu i tlakového součinitele, Bernoulliho zákona o zachování energie proudící tekutiny, Reynoldsova čísla, profilů-rovná i prohnutá deska, jednoduše i dvojitě prohnutých profilů, úhlů náběhu, polohy těžiště, 4 skupin profilů i jejich neobvyklých tvarů, letů s různými úhly náběhu, slotů a vyvíječů vírů, mezní vrstvy, několika příkladů „samokřídel“, kluzáků, ULL a UAV, 50 souřadnic profilů jak pro modely letadel tak i skutečné středně velké letouny a jejich vrtule a případně i rotory, jejich vybrané charakteristiky a obrysy, součinitele vztlaku pro souměrný profil v rozmezí 0º až 360° atd.
Takový jsem měl cíl a jeho výsledek, který sice není a ani nemůže být úplný, je však nyní k dispozici.
28. 3. 2015 © Jaroslav Lněnička
Dear Jaroslav,
I am interested in this paper 140 pp. Could you send me the PDF in English ?.
I wanted to communicate personally with you but I could not.
Best Regards,
Carlos
Dear Carlos,
the paper 140pp, you are interested in, is not in English. Sorry, it will take me a lot of time to translate it in English. And you only are the persone that is interested in it.
My e-mail is : jaroslav.lnenicka@tiscali.cz.
Jaroslav L.