Jen tak mimochodem jsem zjistil, že všude kolem nás jsou pořádány ankety, průzkumy veřejných mínění, festivaly, udílení cen za ledacos, soutěže krásy nebo hlouposti či podobné akce a my v našem magazínu pořád jenom populárně vnucujeme zájemcům to o čem si myslíme, že by se měli dozvědět, zejména když se jedná o aviatiku. Nebo, že se neucházíme o všeliké granty z EU nebo o reklamu na erekci, spodní prádlo, palačinky, zimní pneumatiky, „updatované“ bikiny, prací prášky a dokonce třeba i léky atd .???!!!
Není náš magazín proto mimo všechno lidské bytí, aspoň u nás???
I napadlo mě taky, v těchto správně horkých letních měsících, jestli proto nejsme nějak společensky či dokonce politicky pozadu???
Neměli bychom také vyhlásit nějakou soutěž a uspořádat třeba anketu a její výsledky šířit ve společnosti, ať již se to občanům líbí či nikoliv?! Tak jak to dělají mnohé jiné spolky???
Co třeba soutěž krásy a elegence profilů nosných a ocasních ploch. To co ve skutečnosti dokážou bychom ponechali skromně stranou a nadhodili třeba otázky profilové anorexie či obezity nebo očekávaných výkonů či letových vlastností??
Nebo se pokusili ovlivnit i veřejné, to jest neaviatické mínění o tom jak stavět svůj vlastní létající stroj nebo ho právě nestavět!!! Od koho ho třeba koupit a co s ním dělat?!?!
A proč vůbec chtějí někteří gramotně vyhlížející občané pořád létat a co z toho mají. Nejsou to blázni a možná i dementi???
Jak bychom dopadli není zatím jisté. Mohli bychom to však opatrně zkusit a vyčkat odezvy, pokud nějaké budou.
Bude to tedy asi něco jako čtenářská soutěž bez cen či jiných odměn. Nemáme totiž, jakožto pravověrní příznivci aviatiky, žádné peníze a ani nejsme napojeni například na nějaké politické či jiné uskupení nebo přiměřeně solventní mecenáše, ač jsem se o to trochu snažil.
Vážení návštěvníci této volně přístupné akce připravte se tedy na výňatek z vybraných aerodynamických dřívějších i současných pověstí a zvěstí o profilech.
Dovolil jsem si jej nazvat PROFILY PERUTÍ a profily, které zde budeme prezentovat jako na jakési módní přehlídce, budou mít označení PP. Zkusíme to na několikrát, většinou ve dvojicích perutích profilů.
A teď očekáváme bouřlivý, dlouhotrvající potlesk ve stoje, přecházející v ovace s voláním „AŤ ŽIJE AVIATIKA“ a všechno co k ní náleží a to napořád, protože aerodynamika je naše nejmilejší strana.
-_-
Úvodní, zatím němá znělka, …….účastníci tichnou ……….a jen někteří, kteří jsou mezi námi všude a vždy, se trochu pošklebují. Neboť nevědí co činí.
Začínáme, jak jinak, s tenkou trochu prohnutou dvojicí profilů. Označil jsem je PP 1 a PP 2.
PP 1 vystavuje své proporce a vnady o velikosti 4,1 % tloušťky a 2,8 % prohnutí. Je to takový anorektik mezi profily. Viz následující obrázek.
Když k němu přiřadím některé spočítané poláry pro Reynoldsova čísla, kde by se mohl ucházet o přízeň publika, tak si povšimněte těch barevných čar v obrázku dalším.
A abych ho oděl do nějakého společenského „hábitu“, tak jsem použil „arrangement“ v obrázku následujícím. Ale mohl by se podle okolností převléknout i jinak.
Využití tohoto aerodynamického nástroje PP 1 je cíleno na malé a střední modely. Stěží to půjde asi někde jinde. I když?!
Ten druhý účastník této přehlídky není již anorektikv , ale vzdáleně příbuzný štíhlý zástupce s přijatelnými proporcemi – 7,3 % tloušťky a 2,1 % prohnutí pro využití v širším rozmezí podmínek létajících strojů, když bychom opomenuli třeba lopatky některých rotačních strojů nebo něco podobného.
Je v dalším obrázku.
Pak jsou zase, jak jinak, spočítané poláry pro rozmezí praktického využití, když by se asi jednalo převážně ještě o modely letadel. Ale už i o něco jiného, třeba UAV.
A teď může jít třeba jen o jakýsi nekompletní návrh uspořádání v příkladu nějakého stroje s eliptickým půdorysem nosné plochy či jenom jejího zakončení.
Pak ještě připojuji skicu aerodynamických uspořádání buď po lichoběžníkovém polorozpětí nebo jenom ve vybrané vnější části nosné plochy.
Tím tuto úvodní přehlídku elegance dvou subtilnějších profilů končíme.
Příště pozveme na pódium dva trochu plnoštíhlejší aerodynamické nástroje zvané profily křídel pro pohyb v atmosféře Země.
23. 7. 2015 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře