Příležitost se předvést dostávají plnoštíhlé nástroje aerodynamiky, to jest profily s tloušťkami nad cca 14% a s prohnutími kolem 4%. Jsou koncipovány tak, aby vykazovaly dostatečný vztlak při nepříliš velkém odporu, což jim dává možnost s přiměřenou velikostí nosné plochy obejít se bez klapek. Vyžadují však nezbytnou míru přesnosti výroby, na což nemusí jenom celodřevěné konstrukce stačit.
První z nich je v předchozím obrázku.
Z následujících polár v rozmezí Re čísel 120 000 až 3 600 000, která pokrývají režimy letů od kritických oblastí obtékání až po menší lehké skutečné stroje lze poznat poměrně vysoké aerodynamické účinnosti. Zároveň ale i nemalé klopivé momenty s nepříliš příznivým průběhem v rozsahu předpokládaných využití úhlů náběhu.
Při zvolených tvarech je však nutné se smířit s očekávanými skutečnostmi a vhodně dimenzovat VOP stejně tak jako polohy těžišť a seřízení ploch.
Jak by to mohlo vypadat s nosnou plochou plochou eliptického zakončení aerodynamicky, nikoliv geometricky zkroucenou, je patrné z návrhu v dalším obrázku.
Profil PP 8 – 1 je podrobněji včetně rastru zachycen v dalším obrázku.
Když bychom zatoužili „umravnit“ trochu klopivý moment a jeho průběh u aerodynamicky zkroucené nosné plochy s eliptickým půdorysem, pak by to mohlo dopadnout například jak uvedeno v obrázku následujícím. Zde nemusí být opomenuto ani vhodné mírné geometrické zkroucení pro vlídnější chování při větších nebo prudších změnách úhlů náběhu.
A pak se přihlásil ještě jeden ambiciózní adept štíhlejšího vzezření i menšího prohnutí. Je to profil PP 9 – 1 zachycený ve dvou dalších skicách.
Jeho maximální tloušťka 13,1% se nachází 30% hloubky a maximální prohnutí 3,1% obdobně v 45%.
Slušel by mu menší kluzák nebo jednomístný ULL celodřevěného provedení.
Pro zopakování předváděných tvarů i vlastností je v posledním diagramu uvedeno porovnání 4 profilů v polárních souřadnicích, to jest závislosti součinitelů vztlaku na součinitelích odporu při Re=2 000 000.
Příště se na přehlídkové pódium dostaví trochu jiná vzezření, jež se také snaží uplatnit v aviatice.
8. 8. 2015 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře