Protože jsme se po nějakou dobu odmlčeli, což by mohlo vyvolat případné znepokojení mezi našimi příznivci, tak přinášíme kratičkou informaci o některých profilech, jež by mohly připadat v úvahu pro nosné plochy ULL. A sice jak pro bezmotorové, tak i pro ty druhé s vrtulemi vpředu-vzadu-nahoře,…
Použil jsem jako jakýsi ekvivalent profil SM 701, po nějakou dobu oblíbený u různých i profesionálních stavitelů ULL. Porovnal jsem jej pomocí italského programu PROFILI Pro, což je modifikace Drelova X-foilu a předkládám je k zamyšlení či zavržení našim čtenářům.
Protože se jedná o porovnání známých vlastností i výkonů SM 701 není nutné posuzovat případné kvalitativní výsledky absolutně. Rozhodující by mělo být k jakým změnám může dojít pomocí těchto dvou programů.
Záměrně jsem „nevyžehlil“ souřadnice ani jednoho z posuzovaných profilů, abych suploval skutečné výrobní odchylky jejich tvarů k nimž v praxi běžně dochází.
Jedná se celkem o 5 profilů středních a větších tlouštěk, aby se bylo možno při „gramotném“ návrhu ploch obejít bez vzpěr. Dřevěná stavba s nějakou kompozitovou výrobní technologií je předpokládána. Hlavně asi pro nosníky křídla. Anebo taky ne.
Profily jsou v následujícím obrázku a uvedením dvou geometrických charakteristik.
Co lze očekávat od nosných ploch ULL při případném použití uvedených profilů je pro 3 Reynoldsova čísla spočítáno a uvedeno v následujících grafech pro klouzavosti a průběhy klopivých momentů.
Turbulence v hypotetickém početním tunelu byla předpokládána mizivá a Machovo číslo rovné nule.
Za povšimnutí snad stojí permanentní zaostávání SM 701 ve výkonech za 4 novějšími profily, nemluvě o jeho málo příznivém průběhu klopivého momentu i jeho velikosti u 3 z nich. Tato uctivá poznámka nemá za cíl SM 701 jakkoliv deklasovat. Vývoj, ale přece jenom kupředu pokročil.
Tolik jsem chtěl napovědět o tom co by bylo možné, kdyby……
A zároveň jsem nechtěl rozpoutávat nějaké vášnivé diskuze.
17. 5. 2016 © Jaroslav Lněnička
Co si tak pamatuju, Honza Janovec naopak dával turbulenci v hypotetickém početním tunelu nějakou vyšší (tedy ne mizivou), aby postihl vliv deště nebo omušení (rozpláclého hmyzu) na náběžce.