Vrtule je jeden z nástrojů, který umožňuje gramotným obyvatelům Země využívat ji k vytváření síly zvané tah, který je potřebný pro pohyb tekutinami. Protože jsme stoupenci aviatiky zajímáme se o to, jak si vrtule počínají v atmosféře Země.
V podstatě se jedná o využití principu 3. Newtonova zákona – akce a reakce, kdy je nějaká hmota, v našem případě vzduch, dodáním potřebného množství energie urychlena v daném místě a čase nějakým směrem. Když je ovšem při ruce vhodný nástroj, který se v tomto případě otáčí. Jestliže to bude vrtule, jinak též zvaná – Luftschraube, Propeller, Vozdušnyj vint, Helice a odpovídající názvy z jiných jazyků, máme k dispozici tak zvanou vrtulovou pohonnou jednotku. Ta byla známá již přinejmenším v 15. století, kdy s ní Leonardo da Vinci experimentoval.
A o tom jak mohou takové vrtulové pohonné jednotky vypadat je stručně uvedeno dále.
Snad to na úvod stačí, protože jsem toho o vrtulích napsal na více místech víc než dost. Tohle ale píši o české společnosti FIALA PROP, která v posledních letech rozvinula nezanedbatelnou produkci bukových vrtulí, především pro modely letadel, ale také zřejmě je schopna vyhovět i potřebám některých ultralightů a samozřejmě i UAV.
Zpočátku jsem tenkrát i nějakou dobu u toho byl, což skromně dokládám následujícími obrázky.
Jednalo se tehdy v roce 2008 -2009 o vrtule dvoulisté, třílisté a čtyřlisté.
Dnes je to v mnohem pokročilejším a kvalitativně mnohem vyšším stavu, včetně rozsahu vyráběných druhů a velikostí, než tomu bylo tehdy. A to je dobře.
Vrtule jsou z masivního velmi kvalitního sušeného bukového dřeva a to pouze z vybraných částí stromů.
A tohle je společnost FIALA PROPS a FIALA MOTORS.
V současné době je možné z prospektů firmy vyčíst, že jsou dodávány :
- dvoulisté klasické vrtule v rozměrech průměrů od 12 palců= 305 mm do 40 palců = 1 000 mm, se stoupáními v rozmezí 5 palců = 125 mm až 20 palců = 500 mm, v sortimentu více než 160 velikostí
- dvoulisté E3 vrtule v rozměrech průměrů od 305 mm do 864 mm, se stoupáními v rozmezí 100 mm až 400 mm v sortimentu více než 130 velikostí
- vrtule pro elektrolety v rozměrech průměrů od 375 mm do 700 mm, se stoupáními v rozmezí 150 mm až 400 mm v sortimentu více než 80 velikostí
vrtule třílisté v rozměrech průměrů od 355 mm do 1 000 mm, se stoupáními v rozmezí 100 mm až 500 mm v sortimentu více než 70 kusů.
Veškeré vrtule jsou staticky vyvážené a dodávají se v kartonových krabicích.
Geometrickými charakteristikami – průměrem a stoupáním v palcích jsou vrtule označeny.
Mohou být dodávány jako pravotočivé i levotočivé i jako mnoholisté.
Následující obrázky 5 příkladů vrtulí přinášejí představu o tom co lze od firmy očekávat.
K poznání automatizované výroby vrtulí a tím získání dostatečného přesvědčení o jejich kvalitě může posloužit video firmy na jejich internetových stránkách.
To bylo o vrtulích.
Protože se firma nespokojila s dosaženým výsledky a s tím souvisejícími úspěchy rozšířila svůj sortiment v roce 2013 o výrobu čtyřtaktních motorů v širokém záběrů výkonů. Jejich know-how převzala z části od dřívějšího výrobce Valachmotors.
Jsou to například následující točivé stroje pro pohon vrtulí:
obsah hmotnost rozsah otáček dopor. vrtule Fiala
ccm kg 1/min inch
60s1-FS 60 2,1 1000-6200 2l-24/12-24/14 3l-22/14 , 22/12
70s1-FS 70 2,2 1000-6000 dtto
85B2-FS 85 2,8 6000 26/12-27/12 24/14 , 25/12
120B2-FS 120 3,4 1000-6200 30/12-32/12 26/13 , 28/12
120i2-FS 120 4,6 1000-6000 30/12-32/12 26/16 , 28/12
140B2-FS 140 3,7 1000-6000 30/14-31/14 28/14 , 30/12
170B2-FS 170 5,1 1000-5500 34/14-32/16 30/14 , 32/12
210B2-FS 210 5,5 1000-5300 38/12-34/16 36/14 , 34/16
Ještě by měly být v nabídce hvězdicové 5-ti válce o obsahu 420 ccm a 7-mi válce o obsahu 800 ccm. Připravují se : 4 válce twinboxery o obsahu 280 ccm a hvězdicové pětiválce o obsahu 250 ccm.
Mimo to je k dispozici 4-taktní boxer 120B2 UAV , který může být použitý pro létající stroje s dostupem do výšky kolem 5 000 m a vyniká navíc malou spotřebou paliva.
Malá přehlídka krásy a technického umu takovýchto spalovacích motorů je v obrázcích následujících.
Je to firma se značným intelektuálním potenciálem a odvahou přinášet na trh nové výrobky.
Rád jsem s nimi spolupracoval.
22. 2. 2017 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře