O tom, že je letecké modelářství podhoubím veškeré aviatiky jsem se zmiňoval již vícekrát na různých místech.
V posledních několika desetiletích vnesly do sféry překrývající se s leteckým modelářstvím hodně změn zejména UAV a UAS. Z nich mnohé jsou již účinně využívány armádami různých států a také ke komerčním účelům. Uvažuje se i o využití pro doručování vybraných poštovních nebo jiných zásilek. Hodně prostoru zabírají zde multikoptéry, které se stávají oblíbenými nástroji seberealizací desetitisíců obyvatel Země. A jejich počet stále narůstá.
To všechno a ještě mnohé další okolnosti vyvolaly zvýšenou aktivitu mezinárodních l
eteckých institucí zodpovědných například za bezpečnost letových prostorů a podobně. Což je v podstatě správné.
Stranou nezůstal ani náš ÚCL, který zahrnul do svých iniciativ i letecké modelářství. To by se mohlo zdát nejen mnohým leteckým modelářům, ale i výrobcům modelů letadel, poněkud přehnaným úsilím. To co o leteckém modelářství snad vím a znám však potvrzuje, že je to nesporně logický zájem zodpovědných institucí.
Pro ty, kdo nemají o leteckém modelářství dostatečné informace je vhodné například připomenout, že :-některé skupiny modelů jsou schopny dosahovat rychlostí nad 850 km/h,
-jiné zase, a to již dost dlouho, výšek více než 5 km,
-letové hmotnosti některých dálkově ovládaných modelů letadel přesahují snadno 50 i více desítek kilogramů,
-rozpětí radiem řízených kluzáků jsou nezřídka kolem 10 – 11 metrů,
-někteří zvlášť iniciativní tvůrci zhotovují modely letadel v měřítku 1:1 !!!??
Vybavení modelů letadel je již téměř srovnatelné s některými středně velkými skutečnými letadly. A jejich pořizovací ceny přesahují statisíce korun.
Teď chci připomenout, že v minulé týdnu byl odsouhlasen v českém zákonodárném shromáždění zákon definující letecký model podle jeho hmotnosti, která nesmí přesáhnout 25 kg.
Je to málo -je to moc?!?!
O tom nechci vést pražádnou polemiku, protože mně to jednak nepřísluší a jednak jsou mnohé moje názory odlišné od jiných příznivců modelů letadel. A tak bychom se třeba neshodli, protože v několika posledních letech, ale nejen v nich, je převážně mým zájmem jiná skupina létajících strojů
Letecké modelářství má nesporně svoje úžasné kouzlo, když si kdokoliv může sestavit nebo koupit svůj vlastní model a snažit se ho udržet ve vzduchu co nejlépe. Tím myslím- co nejdéle, co nejvýše, co nejrychleji a dosahovat elegantních akrobatických i jiných obratů a nakonec s ním v původním stavu přistát.
To každý, koho to zaujme, nedokáže. A i proto je frekvence výměny adeptů tohoto lidského snažení, nazývaného nesprávně hračičkařením, tak rozsáhlá. Pokud se podaří uvést do života nějaký menší kolektiv zejména mladších zájemců, pak v něm zbude po určité době nejvýše 10% původních adeptů. Z nich pak asi polovina vytrvá po delší dobu. Tak to probíhá například v zájmových kroužcích leteckého modelářství přibližně 70 let. Sám jsem si to, ke svému zklamání, mohl ověřit několikrát.
Teď je doba pro to ještě méně příznivá, protože trh je zavalen hlavně dálkově ovládanými modely letadel, včetně jejich rozsáhlého příslušenství. Takže stačí disponovat nezbytnou finanční částkou a létající stroj, menších či trochu větších rozměrů, je k dispozici pro poletování na loukách, svazích, letištích, vodních nádržích, na sněhu atd.
Asi to tak má být, protože podobné situace kopírují vývoj každé lidské společnosti.
Tak proč o tom v našem magazínu píši?
Naznačím to velice stručně – proč je tak málo odvážlivců, kteří ať již se zkušenostmi nebo i bez nich nestaví místo mamutích modelů letadel například ULL – ultra lehká letadla?!?!?!
To jest skutečná menší jedno či dvoumístná letadla pro poletování v nižších výškách zemské atmosféry.
Kdo to ví nechť, prosím, odpoví. Já to nevím.
Náklady například na jejich pořízení nejsou mnohdy podstatně větší než u gigantických modelů letadel. A pracovní úsilí je také srovnatelné. Podobně i délka stavby.
Možná, že na to ani neexistuje správná odpověď. A možná ani takové otázky nemají být kladeny.
Nechme tedy stranou nemístné otázky a uveďme několik informací o tom jaká ULL by podle svých představ mohli mnozí letečtí nadšenci postavit sami nebo si je postavit za úplatu nechali.
Zůstaňme u jednomístných i dvoumístných ULL, protože mnohé přítelkyně aviatických nadšenců chtějí být pasažéry, bez pohonu či s ním.
Nebudu to dále rozvádět, protože by si to vyžádalo přinejmenším jeden celodenní seminář a tak přikládám několik skic a diagramů z nichž si i kdo nechce dokáže stvořit jakousi představu o tom co by mohlo být.
Podrobnější a zasvěcenější informace mohou zájemci získat například v KLUBu A, o němž se tady občas zmiňujeme.
A to by snad mohlo stačit, i když je toho k dispozici mnohem více.
Stavte a kupujte modely letadel dál, ale porozhlédněte se zda by nemohlo být zajímavější postavit svůj vlastní létající stroj velikosti ULL.
21. 5. 2017 © Jaroslav Lněnička
Pán Lněnička , dobrý članok a správne otázky. Ste človek , ktorý už stál na obidvoch stranách barikády. Na strane modelárskej aj ULL. Modelarstvu sa venujem vyše 40 rokov. Túžbu lietať som si splnil , keď som začal lietať na rogale a paraglajte. Som si ale vedomý obmedzení týchto lietajúcich zaradení. Bolo by pekné lietať na ULL klzáku. A najlepšie takom, ktorý odštartuje pomocou motora. A tu sa pre nás , čo sme ešte ULL nestavali vynáraju otázky. Ako na to ? Ako začať so stavbou ? Aké sú potrebné výpočty ,ako zohnať výkresy , materiál , pracovný postup, certifikáty , koľko peňazí a času to bude stáť ?
Michal Gala
Michale Galo, díky za odezvu. Je to asi takto:
Hodně informací a také již mnohé zkušenosti máme se stavbou kluzáku o rozpětí 12m se zaklápěcím motorem.
Je k dispozici i pevnostní výpočet včetně předběžného aerodynamického posouzení očekávaných výkonů. Aerodynamické charakteristiky profilů jsme rovněž zajistili. Tyto a další podklady, případně doplněné, by měly být postačující pro certifikaci stroje.
Prototyp staví pan Libor Knápek z Heroltic 10 ; 78991 Štíty. Hotová je negativní forma trupu, VOP a třídílné křídlo je ve velmi rozpracovaném stavu. Zatím nemáme motor a přístroje. Vrtuli koupíme nebo zhotovíme sami.
Uvažované dokončení stavby je říjen-listopad letos.
L.Knápek je na to většinou sám a proto to trvá poněkud déle než jsme předpokládali, i když on je velmi schopný a obětavý. Tak jak aviatičtí nadšenci bývají.
Je možné, že by jeden nebo dva jiní zájemci mohli být zahrnuti do projektu. Tak trochu se s tím počítá.
Nikdo se však zatím neodhodlal podstoupit toto, sice nádherné, ale mimořádně náročné dobrodružství.
J.Lněnička