Ač se více věnujeme v tomto magazínu letounům s pevnými křídly, občas není na škodu připomenout, že některé skupiny využívají k pohybu atmosférou země křídel otáčivých, jejichž velmi důležitou částí je pohyblivá nosná plocha zvaná rotor(nikoliv vrtule).
Jedna ze světově známých společností na výrobu takovýchto letadel BELL HELICOPTER založená roku 1935 se sídlem ve Fort Worthu v americkém Texasu představila prostřednictvím své dceřiné společnosti TEXTRON INC (NYSE TXT) inovovanou koncepci osmimístného vrtulníku.
Zmiňuji se o tom tady například proto, že nemohu zapomenout havarie jednoho ze dvou kořistních strojů vrtulníků Luftwaffe, které vlastnila československá armáda po 2. světové válce. Byl to stroj pod původním německým označením Focke Achgelis Fa 223E-Drache. Byl to dvourotorový neohrabaný vrtulník s dvoučlennou posádkou a ten svoji pouť skončil v červnu roku 1950 na hradeckém letišti. A tomu jsem byl přítomen. Krátká zmínka je o tom v moji poslední skromné knížce z loňského roku, zasvěcené, jak jinak, letectví, se jménem „Doteky aviatiky“.
Vrtulník BELL FCX-001 je však zcela jiná úroveň letadel s rotujícími křídly, neboť aviatika pokročila od těch dob mílovými kroky kupředu a společnost Bell je toho jedním z příkladů. Jejich představa novodobé koncepce helikoptér byla představena v březnu letošního roku.
Tvar osmimístného prostorného trupu je jakousi velmi zdařilou koncepcí srovnatelnou se stroji s pevnými křídly. Vypadá skvěle.
Rotor s pěti lichoběžníkovými listy má nastavitelné okrajové části v délce cca 25% svého průměru.Tyto části, stejně jako zbývající vnitřní, mají zřejmě tvar optimalizovaný vzhledem k rozložení vztlaku po poloměru kvůli zvýšení aerodynamické účinnosti, snížení proměnlivého namáhání listů a snížení hluku. Neboť okrajové části listů rotorů helikoptér obecně, vzhledem k jevům vyskytujícím se zde při proudění vzduchu kolem nich, jsou na tom nedobře.
Jak je patrné z obrázků je v ocasní části trupu stroje použit, avšak blíže nespecifikovaný, sytém řízení reakčního momentu plynoucího z jednorotorového uspořádání stroje.
K pohonu letadla jakož i jiným částem souvisejících s jeho ovládáním je použit hybridní pohon sestávající z tepelného motoru a navazujících elektromotorů.
Pro ty kdo by snad chtěli poznat rotor helikoptéry blíže si dovoluji nabídnout jedno z možných řešení v něm použitých profilů. Kdysi to byly například profily Sikorského nebo NACA 8-H-12 s tloušťkou kolem 12%. Dnes by to mohly být profily jiné, z nichž jeden případně v úvahu přicházející, je třeba LHK12-8.7/2.6-M-m s tloušťkou mezi 12 a 13% a prohnutím kolem 3,2%. Jeho tvar a aerodynamické charakteristiky jsou uvedeny v následujících obrázcích, včetně porovnání s NACA 8-H-12.
U Bellů mají jistě profily i jiné a výtečné.
V roce 2010 se rozhodla společnost BELL zřídit v Praze centrum pro svoje výrobky pro Evropu, Rusko, Turecko, Izrael a pod. Toto pražské centrum poskytuje možnosti pro kompletní údržbu, opravy a komplexní servisní služby helikoptér BELL. Od té doby bylo dodáno více než 60 vrtulníků BELL do Evropy. Zatím je nejprodávanějším strojem Bell 429.
10. 6. 2017 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře