Včerejšího a kousek dnešního dne se uskutečnil úspěšný téměř 19-ti hodinový let z Rabatu do Ouarzazatu v Maroku se solární energií poháněným velkým modelem letounu zvaným „SOLARIMPULSE“.
O projektu SOLAR IMPULSE jsme se poprvé zmínili v našem magazínu v září roku 2009. Zopakujme pouze, že je to švýcarský projekt, který se snaží za podpory silných mecenášů sestavit letoun poháněný solární energií a přeletět s ním Atlantik. Jedná se o mohutný stroj, jehož nosná plocha pokryta solárními panely se snaží převzít energii ze Slunce a přeměnit ji v elektrickou energii. Tou pak pohánět několik vrtulových jednotek a přebytek energie ukládat do baterií pro noční let. K návrhu, konstrukci i stavbě bylo použito zkušeností například z USA nebo Anglie.
Prototyp tohoto stroje vykonal několik úspěšných letů v různých podmínkách. Výsledky byly využity pro korekci návrhu druhého stroje určeného pro překonání Atlantiku.
Jením z testů byl i let na africký kontinent. A o tom bychom rádi podali našim stoupencům stručnou, ale zajímavou zprávu. Využili jsme k tomu přímého přenosu dat i obrazu, které bylo možno získat na internetu. Protože tento celý let trval více než 18,5 hodiny, sbírali jsem data pouze etapově. Jaké to asi muselo být pro pilota, zůstat při dostatečné pozornosti a pilotovat stroj, jíst, pít i vyměšovat.
Start jsme propásli. Závěr v délce cca 6 hodin jsem však sledoval nepřetržitě.
Start byl uskutečněn v 7.05 h v Rabatu-Salé v Maroku. Pilotem byl André Borschberg, jeden z dvojice stvořitelů tohoto projektu.
Poté následoval několikahodinový let podél severního marockého pobřeží nad mořem. Pak nastal let nad pevninou přibližně kursem 150 a v 01.26 h SOLAR IMPULSE úspěšně přistál.
čas SČE |
výška |
teplota |
rychlost letu |
vítr |
využití výkonu |
stav baterií |
kurs letu |
hod.min |
m |
oC |
km/h |
km/h |
% |
% |
o |
21. 6. 2012 |
|||||||
7.05 |
start v Rabatu a let nad mořem |
||||||
10.00 |
600 |
19 |
700 |
50 |
30 |
||
let nad pevninou | |||||||
14.30 |
5500 |
0 |
32-42 |
46 |
52 |
||
15.00 |
6100 |
-3 |
51 |
47 |
49 |
||
19.30 |
dosaženo bodu odkud se již není možné vrátit |
||||||
20.10 |
9100 |
-29 |
78 |
46 |
30 |
||
před Marrakechi návrat o několik km zpátky | |||||||
20.25 |
9060 |
-29 |
82 |
47 |
24 |
120 |
|
21.15 |
8180 |
21 |
70 |
4 |
100 |
300 |
|
22.58 |
3900 |
8 |
60 |
46 |
5 |
240 |
|
pilot je unavený a prochladlý, je v cockpitu již 16 hodinboční vítr při Zemi je dost silnýpilot udržuje letoun na malém klesání a čeká na zeslábnutí větru | |||||||
23.57 |
2950 |
19 |
56 |
46 |
4 |
||
na pilotově řeči je patrná únava a snad se proto do komunikace zapojují i rodinní příslušníci od Borschbergů | |||||||
21. 6. 2012 |
|||||||
00.32 |
2410 |
21 |
54 … 75 |
48 |
24 |
90 |
|
00.50 |
domluva s pilotem o podmínkách při přistávání, stav baterií je 87% a stroj je ve výšce cca 2 550 m |
||||||
01.15 |
1970 |
24 |
82 |
56 |
2 |
85 |
|
01.26 |
1196 |
44 |
55 |
||||
přistání |
A zde také končí naše neprofesionální „reportáž“ o tom jak a s čím se dá poletovat v atmosféře Země.
Naší snahou bylo upozornit ty, kdo to nestihli, že úspěchy v letání nekončí, i když je k tomu třeba dostatek peněz.
Ale také něčeho jiného co penězi vyjádřit nelze.
Přinášíme několik fotografií z průběhu závěrečné části letu, který probíhal již za tmy. Pohled na poušť zvrásněnou občas dost vysokými horami je pro Středoevropana přinejmenším zajímavý. Rovněž je pozoruhodné, kolik vody se dá najít v poušti a jak velká vytváří jezera.
22. 6. 2012 © Jaroslav Lněnička
Nejnovější komentáře